لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

روند «رو به کاهش» صادرات پسته ایران


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران ایرنا به نقل از رئیس انجمن پسته ایران از ارزآوری بیش از یک میلیارد دلاری از محل درآمد صادرات پسته خبر داده‌است. محسن جلالی‌پور با اشاره به «وضعیت مطلوب تولید و صادرات پسته» گفته‌است که اعمال تحریم‌های شدید بر صادرات پسته تاثیری نداشته‌است.

به گفته آقای جلالی‌پور نوسان‌های قیمت ارز تاثیر به‌سزایی در رقابتی شدن پسته ایرانی با پسته آمریکایی به جا گذاشته‌است.

در این باره با یکی از دست‌اندرکاران صنعت پسته در تهران گفت‌وگویی داشته‌ایم که بنا به دلایلی نخواست نامش فاش شود:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:45 0:00
لینک مستقیم


در وضعیت فعلی رونقی پیدا نکرده و باغداران یا مالکان پسته چون محصولشان کم بوده و می‌خواهند پول بیشتری به دست آورند، محصولشان را ارائه نمی‌کنند. آنها احتمال می‌دهند ارزش دلار باز هم بالا برود و قیمت‌ها را می‌برند بالا ولی باز هم پسته به بازار ارائه نمی‌کنند.

در همه دنیا هم روال همین است وقتی عرضه محصولی کم می‌شود صادراتش زیاد می‌شود. ولی در وضعیت فعلی صادرات پسته هم به نسبت سال گذشته خیلی کمتر و شاید حدود یک سوم سال گذشته شده‌است.

شما محصول پسته خود را به کجا صادر می‌کنید؟

من الان پسته صادر نمی‌کنم بلکه پسته باغداران و مالکان را به صادرکنندگان می‌فروشم. البته عمده پسته ما را چین می‌خرد ولی در وضعیت فعلی صادرکنندگان ما مشکل دارند چون چینی‌ها می‌خواهند ارزان بخرند به قیمت هفت هزار دلار که در مقایسه با اروپا حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار پایین‌تر است.

تحریم‌ها در روند صادرات مشکل ایجاد کرده یا پیشتر هم چنین مشکلاتی وجود داشت؟

تحریم‌ها از این جهت می‌تواند لطمه بزند به صادرات که نقل و انتقال پول مشکل شده‌است. صادرکنندگان اگر پسته ارائه شود می‌خرند و صادر می‌کنند و راه‌های دیگری برای نقل و انتقال پولشان پیدا می‌کنند و در واقع تحریم‌ها زیاد روی این مسئله تاثیری نداشته و حتی شاید نرخ دلار که بالا رفته به صادرات پسته هم کمک کرده‌است.

رئیس انجمن پسته ایران مطرح می‌کند که نوسان قیمت دلار در هفته‌های اخیر باعث شده پسته ایران وارد رقابت با پسته آمریکایی شود و موفقیت‌هایی دراین زمینه ایجاد شده‌است. این مسئله درست است؟

این مسئله درست است چون حالا که نرخ دلار بالا رفته‌است ما می‌توانیم محصولمان را ارزان‌تر از پسته آمریکایی به دنیا عرضه کنیم البته اگر باغداران، پسته ارائه کنند و محصولشان را بفروشند.

عمده پسته ما را چین می‌خرد ولی چینی‌ها می‌خواهند ارزان بخرند به قیمت هفت هزار دلار که در مقایسه با اروپا حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار پایین‌تر است.

سال گذشته در مهرماه حدود ۲۰۰ هزار تن صادرات داشتیم ولی فکر نمی‌کنم امسال ۱۰ هزار تن هم صادرات داشته باشم. دلیل آن هم عدم ارائه محصول است.

همچنین قیمت بالای پسته قدرت خرید صادرکنندگان را پایین آورده‌است. آنها سال گذشته با مقداری پول می‌توانستند دو کانتینر صادر کنند اما امسال با همان پول فقط یک کانتینر می‌توانند صادرات داشته باشند.

بازار داخلی به چه صورتی است؟

شما بهتر از من می‌دانید که با این قیمت‌ها قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده و فکر نمی‌کنم امسال به اندازه یک سوم سال گذشته مصرف داخلی داشته باشم.

با چه قیمتی الان پسته مرغوب ایرانی در بازار پیدا می‌شود؟

الان بالای ۳۰ هزار تومان دارد در آجیل‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. خوب چه کسانی می‌توانند این پسته را بخرند، کسی که نان خود را به زور دارد می‌خرد چطور می‌تواند پسته ۳۰ هزار تومانی بخرد. چیز واجبی هم نیست که حتما بخرند و بخورند. ممکن است بالای شهر مقداری بخرند اما مردم عادی قدرت خرید ندارند.

بنابراین بیشتر پسته‌ای که تولید می‌شود اگر به دست شما برسد وارد بازار داخلی نمی‌شود و صادر می‌شود؟

بله، بیشتر صادرکنندگان می‌خرند. مثلا بازار عربها را داریم و اگر روال طبیعی باشد همه دنیا مشتری هستند و پسته می‌خرند از ما.

پس تحریم‌هایی که از طرف کشورهای غربی اعمال می‌شود هیچ تاثیری بر کار شما ندارد؟

بر روی نقل و انتقال پول تاثیر داشته و همچنین از جنبه حمل و نقل محصول با کشتی که تحریم شده‌است نیز مشکلاتی وجود دارد.

البته مشکلات زیاد است ولی با این حال صادرکنندگان دنبال صادرات پسته هستند و بالاخره کار خود را انجام می‌دهند. اگر این مشکلات نباشد همه دنیا از ما پسته می‌خرد و در وضعیت فعلی هم می‌توانیم با آمریکا در این زمینه رقابت کنیم.

وضعیت فعلی را برای کار خودتان وضعیت مطلوب ارزیابی می‌کنید؟

نخیر، ما الان نشستیم اینجا و دیوار را نگاه می‌کنیم. کسانی که برای ما پسته فرستادند تا بفروشیم می‌گویند دست نگه دارید و نفروشید، ما هم نشستیم و نمی‌توانیم بفروشیم.
XS
SM
MD
LG