لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

فرمانده پلیس بار دیگر از افزایش نیروهای امنیتی در روز انتخابات خبر داد


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی.
چند روز پس از اعلام حضور «۸۵ هزار نیروی بسیج» برای تأمین «امنیت» انتخابات مجلس نهم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از گسترش حضور «گروه‌های احتیاط» در «مکان‌هایی که در روز انتخابات زمینه درگیری دارد» خبر داد.

به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، این «گروه‌های احتیاط» از «نیروی انتظامی و سازمان‌های دیگر» تشکیل شده و «وظیفه پشتیبانی را برعهده دارند». وی در مورد ماهیت «سازمان‌های دیگر» و جزئیات «وظیفه پشتیبانی» توضیح بیشتری نداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم روز چهارشنبه در مورد انتخابات ۱۲ اسفند مجلس گفت که نیروی انتظامی برای این روز دو گروه در نظر گرفته ‌است و افزود: «در گروه اول، ماموران حفاظت از صندوق‌ها و مراکز تجمیع آرا را برعهده دارند و گروه‌های دوم که به عنوان گروه‌های احتیاط نام‌گذاری شده‌اند وظیفه پشتیبانی را برعهده دارند.»

وی در ادامه با اشاره به این که «در گذشته دیده می‌شد که در برخی شهرستان‌ها تنشی ایجاد شده و تا رسیدن نیروی انتظامی خساراتی وارد می‌شد» افزود که «امسال پیش‌بینی کردیم که با وجود واحدهای احتیاط که متشکل از نیروی انتظامی و سازمان‌های دیگر است، این مسئله برطرف شود».

احمدی‌مقدم همچنین اظهار داشت: «گروه‌های احتیاط در مکان‌هایی که احتمال تنش یا سابقه تنش داشته و بر اساس برآوردها مشخص شده ‌است که زمینه‌های درگیری در آن وجود دارد اعزام شده‌اند و در حال حاضر این واحدها در کشور گسترده شده‌اند.»

فرمانده نیروی انتظامی که در حاشیه نشست بازنشستگان ناجا سخن می‌گفت افزود که «در انتخابات مجلس حساسیت در شهرهای کوچک بیشتر است و گاهی نیز برخوردهایی در حد سنگ‌پراکنی به ماشین نماینده دیده شده‌ است، اما جرح و آسیبی به فردی نرسیده و درگیری در مراحل اولیه با مذاکره یا حضور ماموران کنترل شده ‌است.»

اسماعیل احمدی‌مقدم روز جمعه پنجم اسفند نیز با اظهار این که پلیس «برای درگیری‌های احتمالی در حوزه‌های انتخابات آمادگی کامل دارد» گفته بود: «برای تأمین انتخابات، علاوه بر مأموران انتظامی، ۸۵ هزار نیروی بسیج نیز مشارکت دارند.»

اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در حالی بیان شده‌ است که بسیاری از اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی گفته‌اند به پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت.

در عین حال شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در بیانیه‌ای از مردم ایران خواسته ‌است تا دوازدهم اسفندماه، روز برگزاری انتخابات مجلس نهم، به نشانه «همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز»، همراه خانواده خود در خانه بمانند.

با این وجود سازمان عفو بين‌الملل در گزارش تازه‌ای با عنوان «دستور داريم تو را له کنيم» از سرکوب رو به گسترش مخالفت‌ها در ايران «در آستانه انتخابات مجلس» خبر داده و اعلام کرده است که «در اين هفته در ايران سرکوب آزادی بيان به شدت اوج گرفته است».

انتخابات مجلس نهم نخستین رای‌گیری پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران تبدیل شد و مشروعیت این انتخابات از سوی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، زیر سؤال رفت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مردادماه گذشته در مراسم نماز عید فطر نسبت به وضعیت امنیت در انتخابات پیش‌روی مجلس نهم ابراز نگرانی و تأکید کرد که این انتخابات نباید به چالشی برای امنیت ملی تبدیل شود.

انتخابات مجلس نهم در حالی قرار است برگزار شود که اصلاح‌طلبان گفته‌اند برنامه‌ای برای حضور در آن ندارند و محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز اعلام کرده ‌است تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم مهیا نشود نمی‌توان از شرکت در آن صحبت کرد.

همزمان با غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات، اصول‌گرایان که بسیاری از دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارند نیز برای دستیابی به وحدت و ارائه لیست واحد دچار اختلاف شده‌اند.
XS
SM
MD
LG