لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

سرنوشت نامعلوم کشتی‌گیری که به نتایج انتخابات معترض بود


علی عباسی جوزدانی از قهرمانان کشتی آزاد ایران.
علی عباسی جوزدانی از قهرمانان کشتی آزاد ایران.
طی دو ماه گذشته جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی در استان مازندران به بند سارقین زندان متی‌کلای بابل منتقل شده‌اند. در این بین آریا آرام‌نژاد؛ هنرمند خواننده و آهنگساز حامی جنبش سبز، سرشناس‌تر از سایرین است و اخبار مربوط به بازداشت و روند رسیدگی به پرونده او، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته‌است.

در جمع بازداشت‌شدگان، علی عباسی جوزدانی از فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران و از قهرمانان کشتی آزاد ایران نیز حضور دارد. او مثل آریا آرام‌نژاد و علیرضا فلاحتی دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت استان مازندران، به دستور رئیس زندان متی‌کلای بابل به بند مجرمان خطرناک منتقل شده‌است.

عباسی جوزدانی دوازدهم آذر امسال پس از مراجعه به دادستانی شهرستان بابلسر بازداشت شد. او برای پیگیری پرونده خود به دادستانی بابلسر مراجعه کرده بود که به دستور مطهری‌نیا دادستان شهرستان بابلسر، روانه زندان شد.

مسئولان زندان متی‌کلای بابل با درخواست‌های مکرر عباسی مبنی بر انتقال به بندی جداگانه مخالفت کرده‌اند. او بارها از «وضعیت اسفناک بندها و اوضاع بهداشتی زندان» شکایت کرده و به مسئولان زندان متی‌کلا اعلام کرده در بندی که او را نگهداری می‌کنند؛ حتی امنیت جانی هم ندارد.

سایت خبری سحام‌نیوز گزارش داده‌است که «ناصر بابازاده رئیس اداره زندان شهرستان بابل تحت حمایت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی» با این درخواست مخالف کرده‌است.

علی عباسی بیست و ششم خرداد ۱۳۸۸ در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و ۱۵ روز در زندان متی‌کلای بابل بازداشت بود.

شعبه ۱۰۱ دادگاه بابلسر او را به شش ماه حبس تعلیقی و پانزده ضربه شلاق محکوم کرد، اما پس از دو سال به او اعلام شد که حکمش از تعلیقی به تعزیری تغییر پیدا کرده‌است.

علی عباسی جوزدانی متولد ۱۳۶۵ در روستای جوزدان از توابع نجف‌آباد اصفهان است که از بیست سالگی در رشته تربیت بدنی و در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کند. او در سال‌های ۱۳۸۶ و ۸۷ در مسابقات دانشجویان کشور به دو مدال برنز دست پیدا کرد و به اردوی تیم ملی دانشجویان ایران که در مازندران برپا شده بود فراخوانده شد.

این قهرمان ورزشی که همواره در اعتراضات صنفی و سیاسی دانشگاه حضوری فعال داشت، ۲۶ خردادماه ۸۸ نیز در تجمع اعتراضی دانشگاه مازندران حضور پیدا کرد. تجمعی که با ضرب و شتم شدید دانشجویان از سوی لباس شخصی‌ها و بازداشت شماری از آن‌ها به پایان رسید.

بنا بر اعلام یکی از نزدیکانش در گفت‌وگو با رادیو فردا؛ همان روز موقعی که عازم خوابگاه بود توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و دو هفته در بازداشت بود. پس از آن برای کل دروس همان ترم او، نمره صفر در نظر گرفته شد؛ ترم بعد را محروم از تحصیل بود و حتی به صورت موقت از فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه نیز منع شده بود.

علی عباسی در المپیاد دانشجویان کشور که تابستان ۸۹ در دانشگاه مازندران برگزار شد، با مربی‌گری مسعود واحدی عضو تیم ملی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست به مقام دوم دست یافت.

او اما در عین حال، بارها از طرف مقامات قضایی و نهادهای مختلف احضار شده و بازجویی می‌شد. سرانجام هنگامی که برای پیگیری وضعیت خود به دادسرای شهر محل دستگیری‌اش مراجعه کرده بود، همانجا به دستور قاضی پرونده دستگیر شده و به زندان فرستاده شد.

علی عباسی جوزدانی
علی عباسی جوزدانی
مقامات قضایی پاسخی به اعتراض او مبنی بر غیر قانونی بودن فرایند رسیدگی به پرونده‌اش ندادند. پیگیری‌های مکرر خانواده او برای تجدید نظر در حکم صادر شده نیز بی‌پاسخ مانده‌است. علت تغییر حکم آن هم پس از دو سال، مانند سرنوشت این قهرمان دانشجو در بند قاتلین و مجرمان خطرناک، نامعلوم است.

او در تماس با خانواده خود تاکید کرده‌است که به اتفاق دیگر زندانیان سیاسی، بارها به حضورش در این بند و فقدان امنیت، اعتراض کرده‌اند و خواستار انتقال به بند دیگری شده‌اند، ولی با درخواست آن‌ها مخالفت شده‌است.

کشتی‌گیران هم تیمی او می‌گویند؛ عباسی از بااخلاق‌ترین دانشجویان ورزشکار است که به خاطر روحیات پهلوانی و صفات برجسته اخلاقی‌اش همواره مورد تحسین مربیان و قهرمانان این رشته ورزشی بوده‌است.

غیر از علی عباسی جوزدانی، احسان خرسندی فوتبالیست پیشین پرسپولیس تهران از دیگر ورزشکارانی بود که هنگام اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دستگیر شد. مقامات امنیتی، او را در درگیری‌های روز ششم دی ۱۳۸۸ که مصادف با عاشورا بود، در خیابان ولی‌عصر تهران بازداشت کردند. خرسندی ۱۳ بهمن همان سال به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
XS
SM
MD
LG