لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

«پرتاب کفش به سوی محمود احمدی‌نژاد در ساری»


سخنرانی محمود احمدی نژاد در دومین مراسم سالگرد علی کردان، وزیر کشور اسبق ایران، در ساری.
سخنرانی محمود احمدی نژاد در دومین مراسم سالگرد علی کردان، وزیر کشور اسبق ایران، در ساری.
رسانه‌های داخلی ایران خبر می‌دهند که بامداد دوشنبه در جریان سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مصلای ساری، یکی از کارگران اخراجی این شهر که توانسته بود خود را به صندلی‌های جلو برساند، کفش‌های خود را به طرف محمود احمدی‌نژاد پرتاب کرد که این کفش‌ها به محمود احمدی‌نژاد برخورد نکرد و به بنر پشت سر او اصابت کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی رسانه‌های داخلی ایران این فرد، کارگر اخراجی یکی از کارخانجات نساجی است که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده‌است و در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد به مناسبت دومین سالگرد درگذشت علی کردان، وزیر کشور اسبق، با پرتاب کفش‌ها شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری در ایران کرد.

بنا بر این گزارش‌ها این کارگر میانسال پس از آن به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و «اگر دخالت نیروهای انتظامی نبود مشخص نبود چه بلایی بر سر او می‌آمد.»

خبرآنلاین نیز می نویسد که جمعی از کارگران اخراجی کارخانجات نساجی که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده‌اند «تقاضاهایی را در زمان سخنرانی رئیس جمهور مطرح می‌کردند و اعتراضاتی داشتند» و «در بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور شعارهایی می‌دادند.»

گزارش‌های رسمی در ایران میزان بیکاری را در حدود ۱۱ درصد عنوان می‌کنند اما کارشناسان مختلف این درصد را بسیار بالاتر از این میزان می‌دانند. در حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ایران از قشر کارگر هستند که با خانواده‌هایشان حدود ۳۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.

کانون مدافعان حقوق کارگر در ماه جاری آنچه را که افزایش فشار بر کارگران و فعالان کارگری در ایران نامید، محکوم کرد.

این تشکل کارگری از برخورد برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و نوشت: «آنان در ظاهر از مبارزات ضدسرمایه‌داری در کشورهای دیگر حمایت کرده، اما در ایران فعالان کارگری را مورد آزار و تعقیب و زندان قرار می‌دهند.»

اتحادیه‌های بین المللی کارگری و سازمان‌های حقوق بشری از جمهوری اسلامی ایران به خاطر به رسمیت نشناختن حق کارگران ایران برای تشکل‌یابی انتقاد کرده‌اند.

در روزهای گذشته اعتراض‌ها به تلاش دولت محمود احمدی نژاد برای تغيير قانون کار از مصاحبه‌ها و اظهارنظر در سايت‌ها و يا نشست‌ها فراتر رفت و به سطح خيابان ها کشيده شد.

نخستين اعتراض در روز ۲۹ آبان، سالگرد تصويب قانون کار صورت گرفت که صد‌ها کارگر در اعتراض به پيش‌نويس قانون کار جديد در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند.

خبرگزاری فارس تعداد کارگران معترض را ۵۰۰ نفر، اتحاديه آزاد کارگران ايران شمار آنها را حدود ۲ هزار نفر و خبرگزاری ايلنا تعداد اين کارگران را ۳ هزار نفر اعلام کردند. اين تجمع، نخستين اعتراض خيابانی به تلاش دولت برای تغيير قانون کار به شمار می‌‌رفت.
XS
SM
MD
LG