لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

پروازهای گردشگری ایران به مصر پس از یک هفته به تعویق افتاد


تنها یک هفته پس از انجام نخستین پرواز گردشگری ایران به مصر پس از انقلاب بهمن ۵۷، وزیر جهانگردی مصر از تعلیق مسافرت گردشگران ایرانی به این کشور تا اواخر خردادماه خبر داد.

به گزارش مِنا، خبرگزاری رسمی مصر، هِشام زعزوع، وزیر جهانگردی مصر، روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین گفت که از این دوره تعلیق «برای ارزیابی و بازنگری تجربیات گردشگران ایرانی که به مصر آمدند» استفاده می‌شود.

روزنامه «المصری الیوم» نیز روز یک‌شنبه از قول هشام زعزوع نوشت که مصر هم‌اینک «به بازنگری مجدد برنامه گردشگری خود با ایران» سرگرم است.

«رَشا عزیزی»، سخنگوی وزارت جهانگردی مصر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با اظهار این‌که «تمامی عملیات فعلاً به تعویق افتاده‌است» گفت که هشام زعزوع قصد دارد با حزب‌هایی که با ورود گردشگران ایرانی مخالفت دارند جلسه بگذارد «تا هرگونه سوء برداشت را در این مورد رفع کند.»

در پی توافق‌های جدید میان دو کشور، نخستین گروه گردشگران ایرانی پس از سه دهه، روز یازدهم فروردین وارد مصر شدند و برای حفاظت از آنها تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شد.

در همین حال روز دوشنبه مجید ابوالفتحی، مدیر عامل کانون جهانگردی ایران که به عنوان مدیر بخش خصوصی با طرف مصری برای راه‌اندازی تورهای گردشگری ایران به مصر تفاهم‌نامه امضا کرده است در خصوص اظهارات جدید وزیر گردشگری مصر به خبرگزاری فارس گفت: «علی‌رغم اظهارات وزیر گردشگری مصر، از طرف شرکت‌های ایرانی هیچ لغو تور گردشگری به مصر انجام نگرفته است.»

وی در ادامه تاکید کرد که «دومین گروه گردشگران ایرانی را اردیبهشت‌ماه به مصر می‌فرستیم.»

مجید ابوالفتحی هم‌چنین خبر داد: «ما در قراردادی که برای راه‌اندازی تورهای گردشگری ایران و مصر امضا کردیم هیچ محدودیت زمانی را لحاظ نکرده‌ایم و عمل به این تفاهم، نیز کماکان در حال اجراست.»

خبرگزاری فارس روز دوشنبه در همین رابطه با رقیه حاتمی‌پور، مجری تورهای گردشگری ایران به مصر، نیز گفت‌وگو کرد که وی از دریافت دستور لغو سفرها به مصر اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که «ما طبق برنامه، پیش می‌رویم.»

وی هم‌چنین درباره دیدار ایرانیان از مصر این‌گونه اظهارنظر کرد که «درآمد هر گردشگر ایرانی برای مصر روزانه ۱۸۰ دلار است در حالی که متوسط درآمد یک گردشگر دیگر ۷۲ دلار است بنابراین تفاوت فاحشی بین این دو وجود دارد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز دوشنبه با اشاره به خبر تعلیق این پروازها نوشت که این تصمیم وزارت گردشگری مصر با «اعتراض‌های سلفی‌ها» و حمله آنان به خانه حافظ منافع ایران در مصر مرتبط است.

اشاره این خبرگزاری به حمله ده‌ها تن از معترضان اسلامگرای سلفی است که عصر جمعه ۱۶ فروردین مقابل منزل مجتبی امانی، کاردار ایران در قاهره، تجمع کرده و در تلاش برای ورود به منزل، اقدام به سنگ‌پرانی به سمت آن کردند.

این تظاهرکنندگان در اعتراض به موضع ایران در حمایت از نظام بشار اسد رییس جمهوری سوریه و آنچه «امتداد شیعی در مصر» نامیدند، خواستار اخراج امانی از قاهره شدند.

بر اساس توافق‌های جدید، جمهوری اسلامی اعلام کرده است که مسافران مصری می‌توانند بدون اخذ روادید وارد ایران شوند٬ اما مصر می‌گوید که گردشگران ایرانی برای سفر به مصر به ویزا نیاز دارند.

هم‌چنین با وجود آنکه به جهانگردان مصری اجازه بازدید از تمامی مناطق ایران داده شده است، گردشگران ایرانی تنها مجاز به بازدید از چند نقطه مشخص در مصر هستند.

گفته می‌شود که برقراری چنین محدودیت‌هایی برای ایرانیان نگرانی مقامات مصر به دلیل بروز تشنج میان گردشگران شیعه ایران و سنی‌های مصری‌‌ از جمله در قاهره است که چند مکان مذهبی-زیارتی برای شیعیان در آنجا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG