لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

«ناوهای ایران در بندر سودان پهلو گرفتند»


ناوشکن جماران، از ناوگروه بیست و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
ناوشکن جماران، از ناوگروه بیست و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد عینی از پهلو گرفتن دو ناو جنگی ایران در «بندر سودان» در روز شنبه، ۱۸ آذر خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، این دو ناو جنگی، ناوگروه بیست و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند که «متشکل از ناوشکن جماران و ناو بالگردبر بوشهر» است.

این دومین بار در پنج هفته اخیر است که بندر سودان شاهد ناوهای ایران بوده است. پیش از این در اواخر ماه اکتبر نیز ناو لجستیک خارک و ناوشکن دریابان نقدی از ایران روانه بندر سودان شده بودند و دو روز را در این بندر گذرانده بودند.

سوارمی خالد سعید، سخنگوی ارتش سودان جمعه شب با اشاره به حضور ناوهای ایران در سواحل سودان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این بخشی از مراودات دیپلماتیک و نظامی میان این دو کشور است.»

او پیش از این اعلام کرده بود که ناوهای جنگی ایران روز ۳۰ نوامبر به بندر سودان می‌رسند که این اتفاق اکنون با چند روز تاخیر رخ می‌دهد.

اسرائیل بارها نسبت به قاچاق سلاح از بندر سودان ابراز نگرانی کرده است، اما سودان این اتهام را رد می‌کند و فعالیت‌های این بندر را «معمولی» می‌خواند.

نگرانی اسرائیل از آن جهت است که اعتقاد دارد کشور آفریقایی سودان از شبه‌نظامیان فلسطینی جنبش حماس حمایت می‌کند که اکنون بر نوار غزه تسلط دارند.

رابطه میان سودان و ایران نیز پس از آن که خارطوم اسرائیل را متهم کرد که در روز ۲۳ اکتبر به کارخانه تسلیحاتی یرموک در پایتخت سودان حمله کرده، مورد توجه قرار گرفته است.

گفته می‌شود که سلاح‌های ایران در این کارخانه تولید یا انبار می‌شوند، اتهامی که سودان آن را رد کرده است. اما اسرائیل هیچ پاسخی به اتهامات سودان مبنی بر حمله به کارخانه یرموک نداده است.

با این حال عاموس گیلاد، مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل گفته است که سودان به عنوان مسیر انتقال سلاح‌های ایران به حماس از طریق مصر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روز ۲۱ نوامبر، آخرین جنگ اسرائیل و حماس که به مدت هشت روز به طول انجامید با وساطت دولت مصر به پایان رسید در حالی که ۱۷۴ فلسطینی و شش اسرائیلی کشته شدند.

در پی این جنگ دولت اسرائیل ایران را متهم به تجهیز حماس با موشک فجر ۵ کرد.

خارطوم می‌گوید که اسرائیل «اطلاعات ساختگی» درباره روابط میان ایران و حماس و کارخانه نظامی یرموک منتشر می‌کند.
علی کرتی، وزیر امور خارجه سودان نیز بر عدم نقش ایران در کارخانه یرموک تاکید داشته است.

او روز سه‌شنبه اظهار داشت، خارطوم از ناوهای هر کشوری «به جز اسرائیل» استقبال می‌کند. در اواخر ماه نوامبر نیز یک ناوچه پاکستان در بندر سودان پهلو گرفت.
XS
SM
MD
LG