لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

تعیین شروط برای هیئت پارلمانی بریتانیا در تهران


جک استراو، نماینده فعلی پارلمان بریتانیا و وزیر پیشین خارجه آن کشور.
جک استراو، نماینده فعلی پارلمان بریتانیا و وزیر پیشین خارجه آن کشور.
حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، خبر داد که برای سفر جک استراو و هیئت پارلمانی بریتانیا که روز سه‌شنبه هفدهم دی وارد ایران شده‌اند شروطی تعیین شده‌است و به آنها ابلاغ شده که باید در چارچوب برنامه تعیین‌شده حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز دوشنبه شانزدهم دی با بیان این‌که «تجربه اتفاقات سفر هیئت پارلمانی اروپایی تجربه خوبی نبود»، گفت: «با توجه به این تجربه بنا شد که از این به بعد هیئت‌های پارلمانی که به ایران سفر می‌کنند در چارچوب برنامه تعیین شده حرکت کرده و خارج از آن برنامه‌ای نداشته باشد.»

محدودیت‌های ایجادشده برای هیئت پارلمانی بریتانیا در سفر به تهران و اظهارات حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، در مورد «خوب نبودن» تجربه سفر هیئت پارلمانی اروپایی به مسئله دیدار هیئت اروپایی با نسرین ستوده و جعفر پناهی ارتباط دارد.

هیئت پارلمانی اروپا روز جمعه ۲۲ آذرماه در سفارت یونان با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه اتحادیه اروپا، دیدار کرده و جایزه ساخاروف را به آنها اعطا کردند.

این امر موج انتقادهای نمایندگان اصول‌گرای مجلس و همچنین برخی چهرهای محافظه‌کار را در پی داشت.

خبرگزاری ایسنا خبر می‌دهد که هیئت پارلمانی بریتانیایی «به سرپرستی» جک استراو، نماینده فعلی این پارلمان و وزیر پیشین خارجه آن کشور روز سه‌شنبه وارد تهران شده‌است؛ خبرگزاری فارس نیز گزارش می‌دهد که این هیئت قرار است تا روز جمعه ۲۱ دی‌ماه در ایران بماند.

به نوشته ایسنا جک استراو که در حال حاضر ریاست گروه دوستی پارلمانی انگلستان و ایران را در پارلمان انگلیس بر عهده دارد، قرار است در این سفر با گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی و همچنین علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار کند.

آقای استراو را در این سفر، نورمان لامونت، وزیر اقتصاد پیشین، بن والاس، از نمایندگان محافظه‌کار و جرمی کوربین، نماینده حزب کارگر همراهی می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان روز سه‌شنبه گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این هیات دیداری با فرزندان شهیدان قربانیان ترور، مسئولین اتاق بازرگانی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزیر امور خارجه خواهد داشت، البته جک استراو نشست خبری نیز با خبرنگاران برگزار می‌کند.»

بریتانیا دو سال پیش، به دلیل حمله به سفارت این کشور در تهران، سفارتخانه خود را بست و دیپلمات‌های ایرانی را از بریتانیا اخراج کرد اما با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، دو کشور روند آرامی از همگرایی را آغاز کرده‌اند.

در همین راستا در آذرماه سال جاری دو کشور کاردار غیرمقیم به پایتخت‌های یک‌دیگر اعزام کردند.

جک استراو در شهریور ماه گذشته به رادیو فردا گفته بود «در برخورد با دولت جديد در ايران بايد قبول کنيم که شاهد رويکرد تازه ای از سوی رهبر ايران در قبال دولت جديد هستيم. ما بايد وضعيت را آنگونه که می‌بينيم باور کنيم. انتخاباتی در ايران انجام شد که نتيجه‌ای شگفت‌انگيز برای مردم و ماموريتی بسيار سنگين برای دکتر روحانی در پی داشت.»
XS
SM
MD
LG