لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

مرگ دست‌کم هفت تن در جریان انتخابات پارلمانی عراق


مرکز رأی‌گیری در بصره. ۳۰ آوریل ۲۰۱۴
مرکز رأی‌گیری در بصره. ۳۰ آوریل ۲۰۱۴
با آغاز انتخابات پارلمانی عراق، صندوق‌های رأی‌گیری روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت به روی ۲۲ میلیون تن از واجدین شرایط در این کشور گشوده شد.

مردم این کشور قرار است در این انتخابات، نمایندگان خود برای ۳۲۸ کرسی پارلمان این کشور را انتخاب کنند.

این نخستین انتخابات سراسری در عراق از زمان بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ است.

بیش از ۹ هزار نامزد انتخاباتی از ۲۷۷ حزب و گروه سیاسی در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، که برای برگزیده شدن در سومین دوره در منصب خود تلاش می‌کند روز چهارشنبه پس از انداختن رأی خود به صندوق در مصاحبه با خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در عراق گفت که از پیروزی جناح خود در این انتخابات «مطمئن» است.

وی افزود که حزب او «هیچ خط قرمزی برای وارد شدن به ائتلاف با هر یک از احزاب یا ائتلاف‌های برنده انتخابات ندارد».

آقای مالکی از رأی‌دهندگان عراقی خواست تا با وجود تهدیدهای امنیتی به پای صندوق‌های رأی بیایند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی ساعاتی پس از آغاز انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه، دو زن در منطقه‌ای در شمال کرکوک که به سوی صندوق‌های رأی می‌رفتند بر اثر بمب‌گذاری کشته شدند و در غرب بغداد نیز دو خمپاره به نزدیکی یکی از مراکز رأی‌گیری اصابت کرده‌است.

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست‌کم هفت نفر در عراق طی روز چهارشنبه بر اثر حملات مخالفان به مراکز رأی‌گیری است.

در مرحله اول از انتخابات پارلمانی عراق که روز دوشنبه، هشتم اردیبهشت، به طور عمده برای رای‌گیری از نیروهای نظامی و امنیتی، و گروه‌هایی دیگر از شهروندان آن کشور برگزار شده بود، دست‌کم ۵۰ نفر در حملات گوناگون کشته شدند.

عراق هم‌چنان شاهد خشونت‌های فراوان فرقه‌ای و ضد دولتی است و طی ماهی که گذشت ۶۸۰ کشته بر اثر حملات مختلف در این کشور گزارش شده‌ است.

در سایه این تهدیدات، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «صدها هزار» نیروی نظامی و انتظامی روز چهارشنبه برای حفاظت از رأی‌دهندگان در مراکز انتخاباتی این کشور حضور یافته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است حضور واجدان شرایط در مراکز رأی‌گیری در ساعت‌های آغاز بامدادی زیاد بوده اما در ساعات بعدی کاهش یافته است.

کمیسیون انتخاباتی عراق خبر داده‌ است که در استان سنی‌نشین انبار در غرب عراق به خاطر وضعیت نامناسب امنیتی، رأی‌گیری تنها در ۷۰ درصد از مناطق این استان انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG