لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

نوری المالکی از ساکنان فلوجه خواست القاعده را از این شهر برانند


نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق.
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق.
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه از ساکنان و عشایر شهر فلوجه خواست تا شبه‌نظامیان القاعده را از این شهر، که هم‌اینک در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد، «برانند» تا از این طریق از «یک جنگ تمام‌عیار» جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که بسیاری از خانواده‌های ساکن فلوجه در روزهای اخیر به خاطر هراس از رویارویی شدید ارتش با نیروهای القاعده در حال فرار از این شهر هستند، اظهارات جدید آقای مالکی می‌تواند نشان‌دهنده نزدیک بودن یک رویارویی بزرگ باشد.

مرکز شهر فلوجه که در ۶۵ کیلومتری غرب بغداد، در استان انبار، قرار گرفته هم‌اینک در تصرف نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام»، از گروه‌های وابسته به القاعده، است و این گروه بخش اعظم شهر رمادی، مرکز استان انبار را نیز تحت کنترل خود گرفته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» در این دو شهر بر فراز ساختمان‌های دولتی و خودروهایی که از ارتش به غنیمت گرفته‌اند پرچم‌های سیاه القاعده نصب کرده‌اند و درگیری‌های این نیروها با ارتش و عشایر طرفدار دولت در بزرگراه‌های اطراف دو شهر در جریان است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این درگیری‌ها طی روز یک‌شنبه دست‌کم ۳۴ کشته برجای گذاشت که ۲۲ تن از آنها سرباز بودند.

عشایر سنی‌مذهب منطقه نیز که از روز پنج‌شنبه ۱۲ دی برای مقابله با نیروهای القاعده با دولت عراق به توافق رسیده‌اند بامداد دوشنبه در درگیری با نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» ۶ تن از آنها را در حومه فلوجه کشتند.

نوری المالکی روز دوشنبه در نطقی تلویزیونی از این عشایر و هم‌چنین از ساکنان فلوجه خواست تا افراد القاعده را از این شهر برانند و در عین حال از ارتش خواست تا در صورت حمله تمام‌عیار به شهر، مناطق مسکونی را هدف قرار ندهند.

تنش‌ها در استان انبار پس از آن بالا گرفت که نیروهای امنیتی و ارتش عراق اقدام به برچیدن چادرهای معترضان سنی‌مذهب در این استان کردند. این تحصن از یک سال پیش و در اعتراض به سیاست‌های دولت آغاز شده بود.

معترضان، دولت نوری مالکی نخست وزیر شیعه‌مذهب عراق را به اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه سنی‌ها متهم می‌کنند.

در حالی که ارتش عراق به شدت با نیروهای القاعده در نبرد است، ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند در صورت نیاز آماده‌اند بدون اعزام نیرو به بغداد کمک کنند.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، با وجوداین‌که خونریزی‌های فرقه‌ای در عراق از سال ۲۰۰۷ رو به کاهش گذاشته بود اما در سال ۲۰۱۳ اوج تازه‌ای گرفته و این خشونت‌ها در سالی که گذشت ۸٬۸۶۸ کشته برجای گذاشت.

درگیری با «دولت اسلامی عراق و شام» در سوریه

در همین حال روز دوشنبه خبر رسید که شورشیان میانه‌روتر مخالف رژیم بشار اسد در سوریه به شهر رقّه در شمال سوریه که مقر اصلی «دولت اسلامی عراق و شام» به شمار می‌آید حمله کرده و ۵۰ زندانی را آزاد کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه این شورشیان پیش از این هم در استان‌های حلب و ادلب با نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» درگیر شده‌اند و از تحولات جدید چنین برمی‌آید که گروه‌های میانه‌روتر اپوزیسیون سوریه قصد راندن کامل «دولت اسلامی عراق و شام» از خاک سوریه را دارند.
XS
SM
MD
LG