لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

۵۰ کشته در انفجارهای بغداد همزمان با دهمین سالگرد حمله به عراق


محل انفجار بمب در محله المَشتَل بغداد. ۱۹ مارس ۲۰۱۳.
محل انفجار بمب در محله المَشتَل بغداد. ۱۹ مارس ۲۰۱۳.
روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند همزمان با دهمین سالروز حمله نیروهای آمریکایی و غربی به عراق، چندین انفجار بمب در محلات شیعه‌نشین بغداد و حومه جنوبی پایتخت عراق دست‌کم ۵۰ کشته برجای گذاشت.

به گفته مسئولان بیمارستان‌های بغداد، ۱۶۰ نفر نیز در این انفجارها مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه یک خودروی بمب‌گذاری شده در حوالی یک بازار شلوغ بغداد در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده «منطقه سبز» منفجر شد و چند خودروی بمب‌گذاری‌شده دیگر نیز در چند نقطه دیگر پایتخت منفجر شدند.

در حادثه‌ای دیگر، یک بمب‌گذار انتحاری سوار بر کامیون به یک پاسگاه پلیس در محله‌ای شیعه‌نشین حمله کرد و با انفجار بمب شماری را به قتل رساند.

هیچ گروهی هنوز مسئولیت انفجارهای روز سه‌شنبه را برعهده نگرفته‌است اما از آغاز سال میلادی جاری حملات مشابهی از سوی گروهی موسوم به «دولت اسلامی عراق» که شاخه سازمان القاعده در عراق است انجام شده‌است.

در همین رابطه روز پنج‌شنبه گذشته نیز افراد مسلح و بمب‌گذاران انتحاری وابسته به القاعده به وزارتخانه دادگستری عراق که ساختمانی حفاظت‌شده بود حمله کرده و ۲۵ نفر را کشتند.

شورشیان اسلام‌گرای سنی وابسته به القاعده، با هدف ایجاد تنش فرقه‌ای و تضعیف دولت نوری المالکی، از آغاز سال جاری میلادی حملات خود علیه شیعیان عراق را تشدید کرده و قول داده‌اند که جنگ با آمریکا و متحدانش را ادامه خواهند داد.

یک دهه پس از آنکه نیروهای ایالات متحده و متحدان غربی آن کشور به عراق حمله کرده و صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، را از قدرت عزل کردند عراق هم‌چنان با ناامنی و شورش مسلحانه سرسختی روبه‌رو است.

تنش‌های فرقه‌ای و بی‌ثباتی سیاسی میان شیعه‌ها، سنی‌ها و کردهای عراق نیز از چالش‌های درازمدت این کشور است که در دهه‌ای که گذشت از شدت و حدت آن کاسته نشده‌است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که تداوم جنگ داخلی سوریه که در آن نیروهای اسلام‌گرای سنی بخش بزرگی از گروه پیکارجو علیه رژیم بشار اسد را تشکیل می‌دهند تأثیراتی نیز بر اسلام‌گرایان سنی عراق داشته‌است.

به نوشته رویترز، نیروهای افراطی سنی سوریه و وابستگان به القاعده می‌کوشند از نارضایتی‌های سنیان عراق استفاده کرده و آنها را با خود همراه کنند.

بیشتر گروه‌های سنی عراق انتخابات سال ۲۰۰۵ این کشور را تحریم کردند که این امر به تشکیل دولتی به رهبری سیاستمداران شیعه‌مذهب انجامید.

سنیان عراق که اقلیت را در این کشور تشکیل می‌دهند در زمان ریاست‌جمهوری صدام حسین قدرت را در دست داشتند.
XS
SM
MD
LG