لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

بغداد در مورد ادامه حضور نظامیان آمریکایی با واشینگتن گفت‌وگو می‌کند


هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق.
هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق.
وزیر خارجه عراق خبر داد که دولتش تصمیم دارد گفت‌وگوهایی را در مورد یک مأموریت آموزش نظامی با واشینگتن آغاز کند که زمان اجرای این مأموریت به دوره پس از مهلت خروج نیروهای آمریکایی از عراق مربوط خواهد شد.

واشنگتن و بغداد در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، ۴۶ هزار نیروی باقیمانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما کاخ سفید معتقد است که بغداد به حضور برخی از نیروهای آمریکایی در این کشور پس از مهلت تعیین شده، نیاز خواهد داشت.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «جناح‌های سیاسی توافق کرده‌اند دولت مذاکراتی را با طرف آمریکایی آغاز کند که تنها مربوط به موضوع آموزش نظامی باشد.»

وی افزود: «هنوز جزئیاتی در مورد تعداد نیروها یا نوع توافق‌ها مشخص نشده‌است.»

جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای گفت که زمان آغاز گفت‌وگو در این باره با آمریکاییان مشخص نیست و افزود که در مورد انجام این گفت‌وگوها اجماعی کلی وجود دارد و تنها نمایندگان مقتدی صدر، روحانی تندروی شیعه، با انجام این گفت‌وگوها مخالفند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام‌های جناح مقتدی صدر از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند اما جواد الحسنَوی، یکی از نمایندگان پارلمانی جناح صدر به این خبرگزاری گفت که انجام این گفت‌وگوها «به معنی اشغال جدید در شکلی جدید» است.

مقتدی صدر، اواخر فروردین‌ماه تهدید کرد در صورتی که نیروهای آمریکایی در زمان تعیین شده، عراق را ترک نکنند، طرفدارانش درگیری مسلحانه با آمریکاییان را از سر می‌گیرند و فعالیت ارتش مهدی مجدداً آغاز خواهد شد.

این سخنان مقتدی صدر یک روز پس از سخنان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ابراز شد که گفت در صورت درخواست دولت عراق، واحدهایی از ارتش آمریکا پس از سال ۲۰۱۱ نیز در آن کشور باقی خواهند ماند.

تصمیم روز چهارشنبه رهبران عراقی پس از پافشاری مایک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، گرفته می‌شود که روز سه‌شنبه در دیدار خود از عراق گفته‌بود نیروهای آمریکایی نیاز دارند تا دولت عراق در این مورد «بی‌درنگ» تصمیم بگیرد.

پنتاگون و مقام‌های دولتی آمریکا هنوز از اظهار نظر در مورد خبر روز چهارشنبه در مورد مسئله گفت‌وگو بر سر ادامه حضور نیروهای خود در عراق خودداری کرده‌اند.

اما در این خصوص یکی از مقام‌های سفارت آمریکا در عراق که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که نمایندگی آمریکا در عراق «در حال مرور این تصمیم است» و افزود که هیئت آمریکایی «از نظرات و حمایتی که بیشتر رهبران سیاسی عراق ابراز کرده‌اند قدردانی می‌کند.»
XS
SM
MD
LG