لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

اسرائیل ترور دست‌اندرکاران انفجار آمیای آرژانتین را تکذیب کرد


پیامد انفجار سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا در بوئنوس آیرس.
پیامد انفجار سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا در بوئنوس آیرس.
مقام‌های اسرائیلی روز جمعه، سیزدهم دی، ادعاها مبنی بر این‌ که بیشتر افرادی که در بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوئنوس آیرس آرژانتین دست داشته‌اند توسط اسرائیل ترور شده‌اند را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت خبری «وای‌نت» متعلق به روزنامه یدیعوت آخرونوت از ییگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نقل می‌کند که وی این ادعا که از سوی سفیر پیشین اسرائیل در آرژانتین مطرح شده را «یاوه‌گویی محض» نامیده و آن را تکذیب کرده‌ است.

اسحاق آویران، سفیر پیشین اسرائیل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای برای نخستین بار از ترور «اغلب» دست‌اندرکاران انفجارهای مرگبار علیه یهودیان در بوئنوس آیرس آرژانتین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این باره گفت که «اکثریت بزرگی از افراد مسئول دیگر در این دنیا نیستند و ما خودمان این کار را کردیم».

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس با عنوان آمیا ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت که در پی آن مقام‌های آرژانتینی و اسرائیلی انگشت اتهام این رویداد را به سوی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران نشانه رفتند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در واکنش به اظهارات آقای آویران، روز جمعه نقل قولی نیز از یکی از منابع دیپلماتیک اسرائیل که نامش ذکر نشده در وب‌سایت «رادیوی همگانی اسرائیل» منتشر شده که گفته‌ است «آن چه آویران می‌گوید واقعیت ندارد».

این منبع دیپلماتیک افزوده‌ است که «آقای آویران کاملاً با واقعیت‌های اسرائیل بیگانه است».

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه نوشت که آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، گفته‌ است که قصد دارد آقای آویران را به دادگاه احضار کرده و از او درباره اظهارات اخیرش توضیح بخواهد.

همچنین به گزارش روز جمعه روزنامه «بوئنوس آیرس هرالد»، آلبرتو نیسمان، درباره اظهارات آویران گفته‌ است: «من از این اظهارات او تعجب‌زده هستم و از او خواسته‌ام تا در دادگاه شهادت دهد. علاقه دارم بدانم چگونه او از این امر مطمئن است و این افراد چه کسانی بودند و وی چه گواه و مدرکی در این باره دارد.»

این دادستان با اظهار این‌ که روند پرس‌وجو از اسحاق آویران حدود یک ماه به طول خواهد انجامید گفت «آن چه او می‌گوید بدین معنی است که مرتکبان حملات شناسایی شده‌اند و نام و نام خانوادگی آنها پیدا شده‌ است.»

ایران همواره اتهام دست داشتن در انفجار آمیا را رد کرده و در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز توافقی را با دولت آرژانتین، با هدف رفع اتهام از ایران در ماجرای انفجار آمیا امضا کرد.

بر اساس این توافق ابعاد این مسئله با تشکیل کمیته حقیقت‌یابی که اعضای آن غیرآرژانتینی و غیر ایرانی هستند بررسی می‌شود.

آلبرتو نیسمان، دادستان این پرونده، به این توافق‌نامه اعتراض کرده و آن را مغایر با قانون اساسی آرژانتین می‌داند.
XS
SM
MD
LG