لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اسرائیل از حمله زمینی به غزه «موقتا» صرف نظر کرد


آماده‌سازی تانک‌های اسرائیلی در مرز با غزه. ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲.
آماده‌سازی تانک‌های اسرائیلی در مرز با غزه. ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲.
ارتش اسرائیل با وجود احضار ۷۵ هزار نفر نیروی ذخیره، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان از حمله زمینی به نوار غزه خودداری کرد تا به «گفت‌وگوهای دیپلماتیک» برای مصالحه دو طرف درگیر که به رهبری مصر در جریان است «فرصت بدهد».

یکی از مقامات اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود در این روز به خبرگزاری فرانسه گفت که دوشنبه شب در جلسه‌ای با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و وزرای اصلی کابینه او «تصمیم به توقف موقت حمله زمینی گرفته شد تا به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت داده شود».

در همین حال روز سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که محمد ضیف، فرمانده «گردان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس، از نیروهای خود خواسته است تا به حملات خود به اسرائیل ادامه دهند.

بنا بر این گزارش، وی که از مخفیگاه خود در برنامه‌ای از تلویزیون حماس سخن می‌گفت با اشاره به اسرائیل اظهار داشت که «باید تمام امکانات خود را بسیج کنیم تا این مهاجم را از خاک خود ریشه‌کن کنیم».

توقف حمله زمینی اسرائیل پس از آن صورت می‌گیرد که بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، که برای گفت‌وگو در این مورد در قاهره به‌سر می‌برد از دو طرف درگیر خواست تا «بی‌درنگ» اقدام به آتش‌بس کنند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، قصد دارد از هیئت همراهان رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به جنوب شرق آسیا جدا شده و برای گفت‌وگو در مورد درگیری غزه، به قاهره، بیت‌المقدس، و رام‌الله سفر کند؛ وی قرار است روز چهارشنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار کند.

پیشنهاد مصر برای مصالحه طرفین، در دیدار گروهی به نمایندگی از حماس به رهبری خالد مشعل با یک هیئت اسرائیلی مطرح شده‌ است و روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه نوشت که اسرائیل تصمیم گرفته تا برای مشاهده نتایج این میانجی‌گری ۲۴ تا ۴۸ ساعت وقت بدهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گفته می‌شود که حماس در این دیدارها به دنبال گرفتن تضمین از اسرائیل جهت توقف ترورهای هدفمند علیه سران گروه حماس است و علاوه بر این از اسرائیل می‌خواهد تا به حصر شش‌ساله نوار غزه پایان دهد.

از زمان آغاز بمباران غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل از روز ۱۴ نوامبر، تاکنون ۱۱۶ نفر کشته شده و بیش از ۹۲۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

غزه باریکه‌ای ساحلی است که ۱٫۶ میلیون نفر از مردم فلسطینی در آن سکونت دارند و بنا بر گزارش‌ها در حال حاضر بمباران‌های اسرائیلی باعث شده تا بسیاری از خانواده‌های ساکن منطقه شمالی غزه به طرف منطقه جنوبی آن پناه ببرند.

روز دوشنبه شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، ایران را متهم کرد که «مشغول تشویق فلسطینیان» برای ادامه راکت‌اندازی است و با اشاره به حکومت ایران گفت که «آنها دیوانه شده‌اند».

در واکنش به این گفته او، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که اسرائیلی‌ها «اکنون که با مقابله جانانه غزه روبه‌رو شده‌اند به دنبال آتش‌بس هستند.»
XS
SM
MD
LG