لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

«ناخشنودی» اسرائیل از افشاگری آمریکا در مورد حمله‌ به پایگاه سوری


یک جنگنده اف۱۵ ارتش اسرائیل.
یک جنگنده اف۱۵ ارتش اسرائیل.
رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه، دهم آبان، خبر دادند که مقام‌های اسرائیلی از این‌که آمریکایی‌ها اطلاعات مربوط به حمله هوایی اسرائیل به یک محموله موشکی روسی در سوریه را افشا کرده‌اند «ناخشنود» هستند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پنج‌شنبه شب به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی در کاخ سفید از حمله جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به یک پایگاه نظامی در استان لاذقیه سوریه خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از مقام‌های امنیتی آمریکا نوشته است که هواپیماهای اسرائیلی موشک‌های اس‌اِی-۱۲۵ روسی را در بندر لاذقیه هدف قرار داده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه نوشتند که مقامات دولت این کشور معتقدند که آمریکا نمی‌بایست «اسرائیل را لو می‌داد».

در این گزارش‌ها آمده است که مقامات اسرائیل تصمیم به حمله را پیشاپیش به اطلاع کاخ سفید رسانده بودند، اما اسرائیل از این که یک مقام ارشد کاخ سفید این گزارش را به رسانه‌ها درز داده، شگفت‌زده شده و معتقد است که آمریکا امنیت اسرائیل را نادیده می‌گیرد.

در همین حال یک مقام اسرائیلی که نام او فاش نشده نیز به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت: «این مسئله سؤال‌های بسیار نگران‌کننده‌ای را به میان می‌کشد و بر اعتماد بین دو کشور متحد تأثیر می‌گذارد.»

وی افزود: «مبادله اطلاعات از امور طبیعی در روابط بین اسرائیل و ایالات متحده است و مانند خط لوله بزرگی است که در آن جریان دائمی برقرار است. به همین خاطر افشای این اطلاعات جای نگرانی دارد.»

روز جمعه مدیر کل دایره سیاسی و امنیتی در وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال ذخیره عاموس گیلعاد، در مصاحبه با رادیوی اسرائیل گفت کشورش مسائل راهبردی مانند انتقال سلاح‌هایی به حزب‌الله را که قواعد بازی را تغییر دهد، در مذاکرات محرمانه با آمریکا به گفت‌وگو می‌گذارد.

روز شنبه خبرگزاری رویترز از قول «تحلیل‌گران» نوشت که این اقدام مقام‌های آمریکایی می‌تواند نشانه این باشد که واشینگتن از حملات اسرائیل به پایگاه‌های سوری در زمانی که رژیم بشار اسد در برابر فشارهای بین‌المللی انعطاف نشان داده و در حال برچیدن زرادخانه بزرگ سلاح‌های شیمیایی خود است ناراضی است.

در ده ماه گذشته اسرائیل دست‌کم شش حمله هوایی به سوریه انجام داده است؛ ۳۱ ژانویه، سوم مه، پنجم مه، پنجم ژوئیه و سی‌ام یا سی و یکم اکتبر روزهایی در سال ۲۰۱۳ بوده که حملات هوایی منتسب به اسرائیل علیه سوریه صورت گرفته است.

«ارسال جنگ‌افزار پیشرفته به حزب‌الله را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم»

همزمان، گیلعاد اردان، وزیر دفاع اسرائیل و عضو حزب لیکود، روز جمعه در مصاحبه با رادیوی اسرائیل از تایید یا تکذیب حمله هوایی کشورش به سوریه خودداری کرد، اما گفت سیاست اسرائیل ثابت و قاطع است: این که انتقال جنگ‌افزارهای پیشرفته برای حزب‌الله لبنان «به هیچ وجه تحمل نخواهد شد».

ژنرال الیعزر ماروم فرمانده پیشین نیروی دریایی اسرائیل نیز جمعه به رادیوی کشورش گفت اسرائیل از توان انجام چنین حملاتی برخوردار است.

رون بن ییشای مفسر امور نظامی وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت نوشته است که اسرائیل کاملاً مشکوک است که سوریه به تازگی به طور منظم موشک‌های زمین به هوا را برای حزب‌الله ارسال می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های جهانی، موشک‌های اس. آ-هشت و نیز اس‌اِی-۱۲۵ در این تازه‌ترین حملات جنگنده‌های اسرائیل منهدم شده است.

موشک‌های اس‌اِی-۸ که بر اساس گزارش‌ها در حمله جدید اسرائیل منهدم شده‌ مدل‌های قدیمی هستند که از دهه هشتاد میلادی در ارتش سوریه مورد استفاده بوده‌اند و موشک‌های اس. آ-۱۲۵ با برد تنها سی و پنج کیلومتر می‌تواند از مرز لبنان علیه شمال اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.

اما به نوشته وای‌نت، روسیه موشک‌های جدید اس‌ای-۱۷ را به سوریه داده که در شمار جنگ‌افزارهایی است که می‌تواند «قواعد بازی» را به طور جدی به سود حزب‌الله تغییر دهد.

موشک‌های اس‌ای-۱۷ برد طولانی‌تری دارد و قابل پنهان کردن است و می‌تواند همزمان چند هدف را منهدم کند.

اسرائیل در سال گذشته و پیش از انهدام تاسیسات و جنگ‌افزار شیمیایی سوریه نیز تاکید کرده بود که نسبت به احتمال انتقال سلاح‌هایی از زرادخانه غیرمتعارف سوریه برای حزب‌الله حساسیت زیاد دارد و واکنشی «سهمگین» نشان خواهد داد.

اسرائیل همچنین به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های ضد هوایی اس ۳۰۰ به ارتش سوریه واکنش خشمگینانه نشان داده و از پس از حمایت قاطع دولت‌مردان روسیه از چشم‌پوشی از این معامله با سوریه، حملات هوایی به سوریه را متوقف کرده بود.

در همین حال، رسانه‌های لبنانی خبر داده‌اند که نیروی هوایی ترکیه نیز در روزهای گذشته یک پایگاه هوایی سوریه را در حومه بندر لاذقیه مورد حمله قرار داد و تنها اسرائیل نیست که در ماه‌های گذشته به این حملات دست زده است.

این در حالی است که دولت سوریه و بشار اسد در برابر گزارش‌های مربوط به حملات اسرائیل و ترکیه سکوت را ترجیح داده‌اند.
XS
SM
MD
LG