لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ابراز آمادگی اسرائیل برای کمک به زخمیان سوریه


از زخمیان حملات دولتی به محله بابا عمرو حمص.
از زخمیان حملات دولتی به محله بابا عمرو حمص.
برای نخستین بار در حدود یک سالی که از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد، دولت اسرائیل برای ارسال کمک و درمان مجروحان در این کشور همسایه خود ابراز آمادگی کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه جمعه گفت که بیش از این نمی‌توان در برابر موج خشونت‌ها و وجود مجروحان در سوریه بی‌تفاوت بود و به همین جهت اسرائیل آماده کمک به این افراد است.

به گفته آقای لیبرمن، اسرائیل آماده است «هر لحظه که درخواست مطرح شود، کمک‌های بشردوستانه و امدادی برای مردم سوریه ارسال شود».

دفتر وزیر خارجه اسرائیل همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌های اسرائیل از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای مردم سوریه ارسال خواهد شد.

سازمان ملل متحد هفته گذشته تأیید کرد که دست‌کم هفت هزار و پانصد نفر در بحران یک‌ساله سوریه کشته شده‌اند؛ در این میان شمار کشته‌های شهر محصور حمص در یک ماه اخیر بیش از هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در سرمای شدید هوای سوریه و نبود امکانات درمانی و عدم پذیرش معترضان مجروح در بیمارستان‌های دولتی و در شرایطی که نیروهای دولتی سوریه زخمی‌ها را نیز از روی تخت بیمارستان‌ها می‌ربایند و به بازداشتگاه می‌برند، جان بسیاری از مجروحان سوری که در خانه‌ها پنهان می‌شوند در خطر است.

وضعیت وخیم درمانی در منطقه حمص در دو هفته اخیر و زمانی مورد توجه بیشتر جامعه جهانی قرار گرفت که چند تن از خبرنگاران خارجی در این شهر کشته و زخمی شدند و کسی قادر به تخلیه آنها از این شهر نبود.

در همین حال صلیب سرخ جهانی که قرار بود برای تخلیه مجروحان کاروان‌های خود را به حمص بفرستد اعلام کرده است که حکومت سوریه به مانع‌تراشی بر سر این کار ادامه می‌دهد و کاروان‌های حامل مواد غذایی و دارو هنوز نتوانسته‌اند طبق برنامه وارد حمص شوند.

در این میان رسانه‌های اسرائیل روز جمعه خبر دادند که بحران سوریه به تازگی به مرزهای سوریه و اسرائیل نیز نزدیک شده و روز پنج‌شنبه در جریان سرکوب معترضان در منطقه قنیطره در بخش سوری جولان دست‌کم پانزده نفر کشته شده‌اند.

در حدود یک سالی که از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد، مرزهای اسرائیل و سوریه تنها در دو روز در بهار گذشته که دو تظاهرات موسوم به «یوم‌النکبة» و «یوم‌النکسة» از سوی فلسطینی‌ها در اعتراض به سالروز استقلال اسرائیل و سالروز شکست اعراب در جنگ «شش روزه» برگزار شد، ناآرام بود و در باقی ایام این مرز‌ها نسبتاً آرام مانده است.

مرزهای اسرائیل و سوریه در ۴۴ سالی که از اشغال بلندی‌های جولان و تسلط اسرائیل بر آن می‌گذرد، در هر دو حکومت حافظ اسد و پسرش، بشار اسد، کاملاً آرام بوده و حتی یک خمپاره یا راکت از سوریه به سوی اسرائیل شلیک نشده است.

در همین حال به نظر تحلیل‌گران تنها نفع مهم اسرائیل از برافتادن حکومت اسد در سوریه از بین رفتن «محور هم‌پیمانی ایران- سوریه- حزب‌الله- حماس» است.

دان مریدور، وزیر اطلاعات اسرائیل، اخیرا گفت که اسرائیل بر سر از بین رفتن حکومت اسد که هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران است اشک نخواهد ریخت.

ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز ماه گذشته در پارلمان این کشور گفته بود که «روزی که حکومت علوی اسد سقوط کند، انتظار می‌رود که موجی از علوی‌های سوریه به سوی مرزهای اسرائیل هجوم بیاورند و باید آماده چنین وضعیتی باشیم».
XS
SM
MD
LG