لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

اسرائیل از کشف «محموله موشکی ایران برای غزه» خبر داد


تصویر منتشرشده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل از محموله ضبط شده در کشتی «کلوس سی». ۵ مارس ۲۰۱۴.
تصویر منتشرشده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل از محموله ضبط شده در کشتی «کلوس سی». ۵ مارس ۲۰۱۴.
نیروی دریایی ارتش اسرائیل می‌گوید که یک کشتی حاوی ده‌ها راکت که «در حال ارسال از سوی ایران برای شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه بود» را در دریای سرخ متوقف و محموله آن را ضبط کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل می‌گوید که این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرده را روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در آب‌های بین‌المللی روبه‌روی ساحل سودان، بدون مقاومت از سوی سرنشینان آن، متوقف کرده و قرار است آن را طی روزهای آینده به بندر ایلات در اسرائیل منتقل کند.

پیتر لِرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، به رویترز گفته‌است که این راکت‌ها «که در سوریه ساخته شده از سوریه با هواپیما به ایران برده شده و از آنجا به عراق و بعد به سوی سودان فرستاده شده‌است.»

وی افزود که «اگر این محموله به ساحل آفریقا می‌رسید به احتمال زیاد قرار بود از طریق زمینی به مصر و سپس به نوار غزه قاچاق شود.»

سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه گفت که «سازماندهی این نقل و انتقالات را ایران انجام داده و برای آماده‌سازی مقدمات این کار ماه‌ها وقت صرف شده‌است».

به نوشته رویترز، نام کشتی ضبط‌شده توسط اسرائیل «کلوس سی» است و وب‌سایت‌های ردیابی مسیرهای کشتی‌ها، موقعیت این کشتی را در اوایل فوریه ۲۰۱۴ در بندرعباس و پیش از آن در ماه ژانویه در پورت سعید مصر نشان می‌دهند.

پیتر لرنر در ادامه گفت که «ده‌ها راکت ام۳۰۲ در این کشتی پیدا شده»، راکت‌هایی که اگر به نوار غزه می‌رسید می‌توانست تا اعماق اسرائیل را هدف قرار داده و قدرت موشکی حماس و دیگر گروه‌ها را به میزان زیادی تقویت کند.

وی افزود که «ام۳۰۲ در نوع پیشرفته خود بُردی بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) دارد و اگر این موشک‌ها به غزه می‌رسید جان میلیون‌ها اسرائیلی را با تهدید روبه‌رو می‌کرد».

به گفته او عملیات کشف و ضبط این محموله در محلی ۱۸۰۰ کیلومتر دورتر از اسرائیل «عملیاتی پیچیده و مخفی» بود که به نتیجه رسیده‌است.

وی افزود که ۱۷ خدمه کشتی «کلوس سی» از شهروندان چند کشور مختلف بودند اما تبعه‌ای از ایران در میان آنان نبود و این خدمه احتمالاً از ماهیت محموله‌ای که حمل می‌کردند بی‌خبر بوده‌اند.

به نوشته رویترز گروه حماس اعلام کشف و ضبط این کشتی توسط اسرائیل را «یک شوخی مسخره» دانسته‌است و ایران و سوریه هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

حماس تاکنون با استفاده از راکت‌های ام-۷۵ توانسته‌است اهدافی تا حدود ۸۰ کیلومتر در داخل خاک اسرائیل را هدف قرار دهد.

به گفته ارتش اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ علیه اسرائیل از موشک‌های ام-۳۰۲ استفاده می‌کرد.

اسرائیل به تازگی لایه پنجمی از سپر پدافندی حریم هوایی خود را در نمایشگاه هوایی سنگاپور رونمایی کرد. این سیستم جدید دفاعی، یک سامانه پدافند لیزری جدید است که «پرتو آهنین» نام گرفته‌است.

ضبط محموله جدید موشکی در حالی اعلام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای افزودن فشار بر ایالات متحده به منظور سخت‌گیری بیشتر نسبت به ایران هم‌اینک به آمریکا سفر کرده‌است.
XS
SM
MD
LG