لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

وزیر اطلاعات اسرائیل به جان کری: تسلیم برنامه اتمی ایران نشوید


یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل.
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل.
یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل اظهارات روزهای گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران و آینده توافق میان قدرت‌ها با این کشور را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را «تسلیم شدن» به جمهوری اسلامی نامید.

یووال اشتاینیتز دوشنبه بیست و پنجم فروردین در مصاحبه با بخش عبری رادیوی اسرائیل گفت اظهارات «غافلگیرکننده» جان کری «قابل قبول» نیست و اسرائیل را «نگران» می‌کند و دولت نتانیاهو «ایران را به عنوان کشوری در آستانه قابلیت هسته‌ای» تحمل نخواهد کرد.

اشتاینیتز این‌گونه اظهارنظر کرد که «ظاهراً دنیا نمی‌تواند بر لزوم برچیدن برنامه هسته‌ای ایران قاطعیت نشان دهد و علائم تسلیم از خود بروز می‌دهد».

جان کری در روزهای گذشته با حضور در نشست کمیته روابط خارجی در مجلس سنای واشنگتن گفته بود «اگر آمریکا بتواند زمانی را که ایران برای دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای نیاز دارد، طولانی‌تر کند، این یک دستاورد برای آمریکا محسوب می‌شود».

جان کری در آن اظهارات گفته بود که اگر ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرد، برای تحقق این خواسته تنها به دو ماه وقت نیاز دارد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اگر دوره دوماهه به دوره‌ای شش‌ماهه تا یک‌ساله مبدل شود، یک موفقیت خواهد بود.

آقای کری این سخنان را همزمان با دور سوم از مذاکرات جامع اتمی که میان ایران و قدرت‌ها در وین در جریان بود، بیان کرد.

به گفته کری، توافق جامع اتمی اگر این هدف آمریکا را در طولانی‌تر کردن زمان مورد نیاز ایران برای دست‌یابی به جنگ‌افزار اتمی تامین کند، باید آن را توافقی خوب دانست.

اما یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل دوشنبه گفت کشورش با هر راه حلی که توانایی هسته‌ای ایران را حفظ کند، «به سختی مخالف است».

اشتاینیتز گفت «این نوع ارزیابی کردن از سوی آمریکا، تسلیم شدن به خواسته‌های رژیم اسلامی ایران است».

به گفته اشتاینیتز، دولت نتانیاهو «با دقت، مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌ها را پیگیری می‌کند».

در همین حال، این وزیر عضو ارشد حزب حاکم لیکود، افزود کشورش با راه حل دیپلماتیک مخالف نیست اما «مخالف تسلیم شدن به ایران است».

نتانیاهو توافق موقت اتمی (طرح موسوم به «اقدام مشترک») را «اشتباهی تاریخی» نامیده و گفته بود، انتظار دارد که این اشتباه در پیمان نهایی اتمی با ایران «جبران» شود.

اسرائیل خواهان قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران است و نیز برچیدن سایت‌های اتمی «فردو» و کوره آب سنگین اراک را می‌طلبد.

این درحالی است که علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه بیست و چهارم فروردین به شبکه یک تلویزیون صدا و سیما گفت «غنی‌سازی یک تا ۹۰ درصدی حق ایران است» و «سانتریفیوژهای پیشرفته و پرسرعت نسل چهارم را برای نطنز نیز در نظر گرفته‌ایم».

به گزارش رادیوی اسرائیل، دولت نتانیاهو همچنین اصرار دارد که مسئله توانایی موشک‌های دوربرد ایران نیز در مذاکرات جامع هسته‌ای میان قدرت‌ها و ایران مطرح کرد.

اسرائیل همچنین به تازگی می‌گوید که ایران توافق اتمی موقتی را نقض کرده و بیش از آنچه که مجاز بوده‌است، در ماه‌های اخیر نفت صادر کرده‌است.

این در حالی است که با وجود کاهش اندکی از تحریم‌ها علیه ایران اقتصاد این کشور بهبود نیافته و تهران با وجود دسترسی به بخش اندکی از پول‌های بلوکه شده خود، هنوز نتوانسته این پول‌ها را به ایران وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران با رد اتهامات دیرینه اسرائیل در مورد «ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران»، تاکید دارد که با استناد به فتوای آیت الله علی خامنه‌ای رهبر نظام ایران، قصدی برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی ندارد اما زیر بار «حرف زور رژیم جعلی و غیر قانونی صهیونیستی» و قدرت‌ها نخواهد رفت.

ایران در همین حال ابراز امیدواری کرده‌است که تا پایان خرداد، توافق نهایی اتمی با قدرت‌ها بدست آید.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه گذشته گفت برای پنجاه تا شصت درصد از موضوع‌های مورد مذاکره، رئوس تفاهم بدست آمده‌است.

در همین حال، مسعود جزایری جانشین فرماندهی سپاه پاسداران و معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران یکشنبه بیست و چهارم فروردین در تهران گفت «هر توافقی میان دولت ایران با قدرت‌ها قابل قبول نیست».

سپاهی جزایری گفت «نیروهای مسلح ایران توافق غیراصولی را نخواهند پذیرفت».

فرمانده سپاه پاسداران ایران سرلشکر محمد علی جعفری نیز پیشتر گفته بود «در مورد مذاکرات اتمی با بغض سکوت می‌کنیم».
XS
SM
MD
LG