لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

مخالفان رییس جمهور ساحل عاج کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند


نیروهای وفادار به آلاسان وتارا، رییس جمهور مورد تایید سازمان ملل و جامعه جهانی، روز سه‌شنبه اعلام کردند که به نزدیکی مقر لوران باگبو، رییس جمهور فعلی ساحل عاج، رسیده اند و هم ‌اینک کنترل بخش بزرگی از شهر آبیجان، پایتخت، را در دست گرفته‌اند.

یک سخنگوی آلاسان وتارا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که کاخ ریاست‌جمهوری ساحل عاج هم‌اینک به محاصره نیروهای وفادار به وتارا درآمده و این نیروها در انتظار تسلیم شدن باگبو هستند.

نیروهای آلاسان واتارا، که از سوی جامعه جهانی به عنوان رییس جمهور ساحل عاج به رسمیت شناخته شده از پنج‌شنبه گذشته حملاتی را علیه نیروهای لوران باگبو، رییس جمهور فعلی که شکست خود در انتخابات را نمی‌پذیرد آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روز سه‌شنبه نیروهای وتارا به کاخ ریاست‌جمهوری پس از آن صورت گرفت که بالگردهای سازمان ملل و فرانسه روز دوشنبه پایگاه‌های نظامی لوران باگبو را با راکت هدف قرار دادند.

آلن لارُوی، رئیس فرانسوی نیروی حافظ صلح سازمان ملل در یک نشست خبری گفت که این حملات هوایی به پایگاه‌های نظامی باگبو در داخل شهر صورت گرفته و راکت‌ها هم‌چنین به نقاطی «بسیار نزدیک» به محل سکونت لوران باگبو اصابت کرده‌اند.

دولت فرانسه که مکرراً از لوران باگبو خواسته تا از قدرت کناره‌گیری کند روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال جنگ با ساحل عاج نیست.

فرانسوآ باروئَن، سخنگوی دولت فرانسه، با تأکید بر این موضوع در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه افزود: «جامعه بین‌المللی آلاسان واتارا را به عنوان رییس جمهور منتخب مردم ساحل عاج به رسمیت شناخته و ما خواست دموکراتیک مردم را اجرا می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفیر آلاسان واتارا در پاریس روز سه‌شنبه گفت که لوران باگبو هم‌اینک در حال مذاکره برای «تسلیم شدن» است.

علی کولیبالی در مورد شرایط و جزئیات این «مذاکره‌» اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

پس از انجام انتخابات ریاست‌جمهوری ساحل عاج در ماه نوامبر، و خودداری لوران باگبو از کناره گرفتن از قدرت، نیروهای آلاسان واتارا توانستند هفته گذشته با حملات خود، ظرف سه روز تمامی نواحی خارج از شهر آبیجان را به تصرف خود درآورند اما در تسخیر شهر آبیجان و کاخ ریاست‌جمهوری با دشواری‌هایی روبه‌رو شدند.

یکی از مشاوران واتارا روز یک‌شنبه خبر داده‌بود که نیروهای وی در حال تجمع در محلی بیرون از شهر آبیجان هستند تا «ضربه نهایی» را برای برکناری لوران باگبو به نیروهای او وارد آورند.

روز دوشنبه نیروهای حافظ صلح فرانسوی و دیگر صلح‌بانان سازمان ملل متحد کنترل فرودگاه آبیجان، بزرگ‌ترین شهر ساحل عاج، را در دست گرفتند و فرانسه برای مهار خشونت‌ها در این کشور غرب آفریقا، ۳۰۰ نظامی دیگر را به ساحل عاج اعزام کرد.

شمار کشته‌شدگان در درگیری‌های چند روز اخیر ساحل عاج صدها نفر و بنا بر برخی منابع نزدیک به یک هزار نفر گزارش شده و تعداد آوارگان شهر آبیجان نیز یک میلیون نفر ذکر شده‌است.

روز یک‌شنبه نیز خبر رسید که بیش از یک هزار و ۶۵۰ شهروند خارجی که نیمی از آنها فرانسوی هستند در پناهگاه نظامی فرانسه در ساحل عاج پناه گرفته‌اند و سازمان ملل نیز تصمیم گرفته‌است ۲۰۰ تن از «کارکنان اصلی» خود را از این کشور خارج کند.
XS
SM
MD
LG