لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

جنجال تصاویر برهنه مانع از ادامه حضور دختر اسکی‌باز لبنانی در المپیک نشد


جاکی شمعون، اسکی‌باز لبنانی.
جاکی شمعون، اسکی‌باز لبنانی.
این روزها بر فضای ورزشی و اجتماعی لبنان، نام جاکی شمعون، نماینده این کشور در رقابت‌های اسکی بازی‌های المپیک زمستانی شهر سوچی روسیه، سایه افکنده است.

ماجرا از هنگامی آغاز شد که هفته پیش فیلمی ویدیویی از جاکی شمعون در سایت «جدید اسپورت» و پس از آن یوتیوب منتشر شد، در حالی که نیمه‌برهنه است و یک عکاس، در حال عکس گرفتن از او؛ ماجرایی که به پوزش‌خواهی این اسکی‌باز لبنانی انجامید.

این فیلم به سرعت در فضای مجازی به ویژه در میان لبنانی‌ها، منتشر شد؛ مواضع لبنانی‌ها متفاوت بود، برخی محکوم کرده و برهنه شدن جاکی را متضاد با ارزش‌های جامعه «محافظه‌کار» لبنان دانستند، گروه دیگری نیز از جاکی حمایت کردند.

اما دخالت دولت و کمیته ملی المپیک لبنان، هیزمی بود بر آتش ماجرا. فیصل کرامی وزیر ورزش و جوانان لبنان خواستار «انجام تحقیقات لازم» درباره تصاویر منتشره از جاکی شمعون شد.

به نوشته روزنامه لبنانی النهار، کرامی همچنین خواستار آن شد که تمام اقدام‌های لازم در این باره صورت گیرد به گونه‌ای که آسیبی به «آبروی لبنان» و مشارکتش در رقابت‌های جهانی المپیک نرسد.

بیانیه کمیته ملی المپیک لبنان اما موضعی شدیدتر داشت. این کمیته در بیانیه‌ای، نوشت، «رفتارهای جاکی شمعون بیانگر چهره واقعی ورزشکاران لبنانی نیست».

این بیانیه جامعه لبنان را «جامعه‌ای محافظه‌کار» توصیف کرده و تاکید کرده که درباره ادامه حضور جاکی شمعون در بازی‌های زمستانی المپیک به عنون نماینده لبنان، تحقیق می‌کند.

فیلم منتشر شده چه بود؟

فیلم منتشر شده در سایت یوتیوب، جاکی شمعون را به گونه‌ای نشان می‌دهد که در ارتفاعات برف‌گیری است در حالی که تنها شورت به تن دارد و بالاتنه‌اش کاملا برهنه است.

در این فیلم یک عکاس در وضعیت‌های مختلف از جاکی که مجهز به وسایل اسکی است، عکاسی می‌کند.

در انتهای فیلم منتشر شده، جاکی شمعون با عکاس، به گفت‌وگو نشسته است؛ گفت‌وگویی که نشان می‌دهد آن دو همدیگر را خوب نمی‌شناسند و عکاس سؤال‌های شخصی از جاکی می‌کند.

در فیلم ویدیویی هنگامی که عکاس از جاکی می‌پرسد: «کدام سخت‌تر است، اسکی یا حاضر شدن در جلسه عکاسی؟» می‌گوید: «عکاسی سخت‌تر است، عادت نکرده‌ام برهنه از من عکسی گرفته شود.»

جاکی در فیلم خاطرنشان می‌کند که ساکن سوئیس است و در رشته تنظیم و برگزاری مراسم ورزشی تحصیل می‌کند. او می‌گوید که اسکی زیاد می‌کند.

جاکی شمعون کیست؟

جاکی شمعون سال ۱۹۹۱ در روستای دیرالقمر لبنان به دنیا آمده‌است. پدربزرگش دوری شمعون نماینده پارلمان لبنان از سال ۲۰۰۹ میلادی است. دوری شمعون پسر کوچک‌تر کمیل شمعون رئیس جمهوری لبنان از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸ است.

جاکی کارشناس ارتباطات و دارای دیپلم مدیریت ورزشی از کالج بین‌المللی گلیون در سوئیس است. ورزش اسکی به تعبیر خودش برای او همچون «آب برای یک تشنه» است.

در چهار سال گذشته هدف اصلی جاکی مشارکت در بازی‌های المپیک سوچی روسیه بود. او به این هدف دست یافت و نماینده لبنان در این رقابت‌ها شد. او پیش‌تر هم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳، در رقابت‌های بین‌المللی اسکی کانادا و اتریش شرکت کرده بود.

توضیحات جاکی و عکاس درباره فیلم منتشر شده

در پی جنجال ایجاد شده، جاکی شمعون از لبنانی‌ها پوزش خواست. او در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک شخصی خود منتشر کرده، اعلام کرد که این تصاویر در شهر شهر سوچی روسیه که بازی‌های المپیک در آن برگزار می‌شود نیستند.

بنا بر این بیانیه، تصاویر متعلق به یک جلسه عکاسی ویژه یک تقویم اتریشی است که در آن شمار زیادی از عکاسان حضور داشته و عکس‌های مشابهی از آن‌ها گرفته شد.

این دختر اسکی‌باز لبنان، ناراحتی خود را از انتشار این تصاویر و جنجال پس از آن در این مقطع زمانی ابراز کرده و افزود: «تصاویر منتشر شده با آنچه که در این فیلم ویدیویی نشان داده می‌شود، کاملا متفاوت است.»

جاکی از هموطنان خود نیز پوزش خواست و افزود: «لبنان کشوری محافظه‌کار است و این تصاویر فرهنگ ما را نشان نمی‌دهد. من انتقادها را کاملا درک می‌کنم.»

او ادامه داد: «اما من اکنون در بازی‌های المپیک حضور دارم. این تصاویر را که این روزها دست به دست می‌شود، قبلا ندیده بودم و این ناراحت‌کننده است. از کسانی که این فیلم را دیده‌اند می‌خواهم دست از بازنشر آن بردارند. این گونه می‌توانم بر آنچه که انجام می‌دهم تمرکز کنم. باید تمرین کنم و مسابقه بدهم.»

هابرتس هوهن‌لوهه عکاس آلمانی- مکزیکی که فیلم منتشرشده او را در حال عکاسی از جاکی نشان می‌دهد، به روزنامه مکزیکی «رفورما» گفت که چیزی از نحوه انتشار فیلم نمی‌داند.

او که خود قهرمان اسکی است، خاطرنشان کرد که از بسیاری از قهرمانان اسکی عکس‌هایی مشابه برای تقویم اسکی گرفته‌است و این عکس‌های جاکی، متعلق به سه سال پیش است.

این عکاس تاکید کرد که عکس‌های منتشر شده در تقویم، با آنچه که در فیلم نشان داده می‌شود متفاوت است و فیلمبرداری که از پشت صحنه عکاسی بود به رسانه‌ها راه یافته‌است.

همبستگی با جاکی، سخن از توطئه و پایان ماجرا

جنجال‌های ایجاد شده باعث آغاز حرکتی در حمایت از جاکی شمعون شد. سایت یوتیوب فیلم را حذف کرد. دختران و پسران لبنانی و غیر لبنانی بسیاری هم تصاویر نیمه‌برهنه خود را برای حمایت از جاکی در هشتگ StripForJackie#، در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. پست‌ها و اظهارنظرهای بسیاری هم در انتقاد یا به سخره گرفتن منتقدان جاکی در همین هشتگ درج شد.

کمپینی هم با عنوان I am not Naked (من لخت نیستم) در فضای مجازی شکل گرفت تا به لبنانی‌ها یادآور شود، مسائل مهم‌تری دارند که به آن بپردازند.

به نظر می‌رسد فضای اجتماعی ایجاد شده، بر نظر دولت هم تاثیر گذاشت. پنجشنبه ۱۳ فوریه، دفتر وزیر ورزش و جوانان لبنان، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده‌است: «گابریل دوری شمعون پدر قهرمان لبنانی حاضر در المپیک جاکی شمعون در دیدار با فیصل کرامی از نحوه عمکرد وزارت جوانان و ورزش در مسئله‌ای که اخیرا برای دخترش روی داده بود، تشکر کرد.»

در این بیانیه آمده‌است که وزیر به آقای جاکی شمعون گفته‌است که از لحظه نخست آغاز ماجرا، وزارتخانه از «جنجال رسانه‌ای» خود را دور نگاه داشت و برای «حفظ آبرو» همچون «یک خانواده ورزشی بزرگ» عمل کرد.

این بیانیه تاکید کرده‌است که «جاکی شمعون باید به دور از تاثیرهای روانی منفی به حضور خود در بازی‌های المپیک ادامه دهد و برای او و دیگر نمایندگان لبنان در این بازی‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

گابریل دوری شمعون پدر جاکی، زمان انتشار فیلم ویدیویی را غیر تصادفی و هدف‌دار توصیف کرد. او در مصاحبه با روزنامه لبنانی الجمهوریه گفت: «همگان می‌دانند چه کسی در پس این ماجرا است.»

او افزود: «یک رسانه می‌خواست در این باره جنجال ایجاد کند که شکست خورد چرا که جاکی همبستگی و حمایت لبنانی‌ها را به دست آورد. من آنچه که پیش آمد را توجیه نمی‌کنم، یک اشتباه بود. ما جامعه لبنان و حساسیت‌هایش را می‌شناسیم. به هر حال، موضوع بیش از اندازه بزرگ شد.»

سر انجام، جاکی شمعون در صفحه فیس‌بوک خود از تمام کسانی که از او حمایت کردند، تشکر کرد. او جمعه ۱۴ فوریه نوشت: «از همه شما به خاطر حمایت‌هایتان متشکرم. بسیار زیباست که ببینم این شمار از مردم در کنار من ایستادند. این به من در حفظ روحیه‌ام در جریان رقابت‌ها کمک می‌کند.»
XS
SM
MD
LG