لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

بحران اتمی ژاپن، موضوع اصلی نشست امنیت هسته‌ای وین


نمایندگان بیش از ۱۰ کشور از روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش گرد هم آمده‌اند تا به مسائل مربوط به امنیت هسته‌ای نیروگاه‌های یکدیگر بپردازند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بحران هسته‌ای که در نیروگاه اتمی «فوکوشیما داییچی» ژاپن پیش آمده دستور کار امسال این نشست را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.

از جمله اهداف اصلی این نشست، پیشگیری از رخ دادن سوانحی نظیر بحران در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی ژاپن اعلام شده‌است.

به دنبال رخدادهای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن پس از زمین‌لرزه و سونامی سه هفته پیش چند کشور اروپایی اعلام کردند تلاش خواهند کرد سطح ایمنی نیروگاه‌های خود را بالا ببرند.

ژاپن در گزارشی که برای نشست وین آماده کرده‌است به مسائل آمادگی نیروگاه‌ها برای زمین‌لرزه پرداخته و گزارشی از ارزیابی دوباره نیروگاه‌های خود ارائه داد.

در این گزارش که در سپتامبر ۲۰۱۰ تنظیم شده آمده‌است که ژاپن در حال ارزیابی مجدد تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای خود از نظر مقاومت در برابر زمین‌لرزه، حریق و نشت هسته‌ای است.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، توجه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست بیشتر به گزارش تازه‌تری جلب شده که در آن اشکالات مجتمع «داییچی» قید شده‌است.

در این گزارش که دوم ماه مارس منتشر شد، انتقاداتی متوجه شرکت اداره‌کننده نیروگاه فوکوشیما داییچی شده‌است ازجمله اینکه این شرکت در انجام بازرسی‌های لازم از تجهیزات حیاتی نیروگاه، کوتاهی کرده‌است.

یک نشست حاشیه‌ای جداگانه که ویژه تمرکز بر مسائل نیروگاه اتمی «فوکوشیما داییچی» بود نیز دوشنبه شب در وین برگزار شد.

میزبان نشست امنیت هسته‌ای امسال که تا ۱۴ آوریل ادامه خواهد داشت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین است که همایش‌های مشابهی را از سال ۱۹۹۴ برگزار می‌کند.

کشورها با شرکت در این همایش‌ها موظف می‌شوند تا گزارش‌هایی از بازنگری‌ها و بازرسی‌های نیروگاه‌های اتمی خود را برای بررسی به همتایان خود ارائه کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد با این کار دقت کشورها به موضوع امنیت هسته‌ای نیروگاه‌های خود را در سطح بالایی نگاه دارد.

در همین حال نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز از نشست مقامات هسته‌ای کشورهای عضو گروه ۲۰ برای رسیدن به استانداردهای تازه در ایمنی صنایع اتمی در ماه مه، یک ماه دیگر، خبر داده‌است.

به دنبال وقوع حادثه نیروگاه فوکوشیما، محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس جمهور ایران در پاسخ به پرسش‌هایی درخصوص نگرانی از امنیت نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران گفت که «تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر از لحاظ امنیتی مدرن‌تر از نیروگاه اتمی ژاپن است» و فکر نمی‌کند که وقوع زمین‌لرزه سهمگین در نزدیکی این نیروگاه موجب بروز مشکلات جدی بشود.

محمود احمدی‌نژاد در حالی از ایمنی بالای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده است که در اوایل اسفند سوخت اتمی داخل رآکتور بوشهر به دلیل «شکستگی» یکی از چهار پمپ سیستم خنک‌کننده رآکتور تخلیه شد.
XS
SM
MD
LG