لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

توکیو الکتریک: مواد رادیواکتیو احتمالاً از شکافی در محفظه بتونی رآکتور شماره ۲ نشت کرده است


نیروگاه فوکوشیما داییچی
نیروگاه فوکوشیما داییچی
مسئولان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما اعلام کرده‌اند، در محفظه بتونی یکی از رآکتورهای این نیروگاه شکافی پیدا کرده‌اند که می‌تواند منشا نشت آب حاوی مواد رادیواکتیو به آب دریا باشد.

نیروگاه فوکوشیما داییچی که بر اثر زمین‌لرزه و سونامی با قطع برق و از کار افتادن سامانه‌های خنک کننده آن مواجه شده بود، از یازدهم مارس تاکنون با مشکل نشت مواد هسته‌ای از آن هم روبه‌رو است و در آب‌های اطراف این نیروگاه، میزان تشعشعی بیش از چهار هزار برابر حد مجاز اندازه‌گیری شده‌است.

در این میان کارکنان نیروگاه فوکوشیما در ادامه تلاش‌های خود برای یافتن علت بالا رفتن میزان مواد رادیواکتیو در اطراف این نیروگاه متوجه یک شکاف به طول ۲۰ سانتی‌متر در محفظه بتونی رآکتور شماره ۲ شده‌اند.

گفته می‌شود، آبی که از این شکاف به بیرون نشت می‌کند، حاوی تشعشعاتی است که دوبرابر بیشتر از حد سرطان‌زایی هستند. مواد رادیواکتیو هم‌اینک در آب‌های دریا تا فاصله چهل کیلومتری از ساحل ژاپن کشف شده‌است ولی مقامات ژاپنی می‌گویند این مواد در آب اقیانوس رقیق خواهد شد و خطری برای سلامت انسان‌ها ایجاد نخواهد کرد.

هم‌اینک کوشش‌ها برای مسدود کردن شکاف مزبور آغاز شده‌ است و اقداماتی نظیر تزریق صمغ صنعتی برای به دام انداختن ذرات رادیواکتیو و آماده‌سازی طرح تزریق هیدروژن به داخل رآکتورها در دست انجام است.

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن، روز شنبه با کارکنان این طرح‌ها در پایگاه آنها که در ۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما قرار دارد دیدار کرد و در سخنرانی خود به این کارکنان گفت: «می‌خواهم با این باور به جنگ این آلودگی بروید که شکست خوردن در این نبرد به هیچ‌وجه جزو گزینه‌ها نیست.»

شرکت ژاپنی تپکو که بهره‌برداری نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی را بر عهده داشته است، روز پنج‌شنبه ضمن اعلام شکست در کار نجات رآکتورهای چهارگانه این نیروگاه هشدار داد که عملیات خروج از بحران اتمی ژاپن ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد با خرید بخش اعظم سهام شرکت تپکو، کنترل عملیات نجات نیروگاه را به دست خود بگیرد. دولت ژاپن در همین روز خبر داد که موضوع تخلیه شهروندان از محدوده‌های پیرامون این نیروگاه یک «عملیات درازمدت» خواهد بود.

تاکنون ده‌ها هزار نفر از افرادی که تا شعاع ۳۰ کیلومتری فوکوشیما داییچی زندگی می‌کنند از این منطقه تخلیه شده‌اند. در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه پیشنهاد داده‌است که بر شعاع تخلیه مردم از حوالی نیروگاه آسیب‌دیده افزوده شود.

به دنبال رخدادهای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن پس از زمین‌لرزه و سونامی سه هفته پیش چند کشور اروپایی اعلام کردند تلاش خواهند کرد سطح ایمنی نیروگاه‌های خود را بالا ببرند.
XS
SM
MD
LG