لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

اژه‌ای: منظور دولت‌آبادی این نبود که سران فتنه به‌زودی محاکمه می‌شوند


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز دوشنبه خود در ارتباط با سخنرانی اخیر دادستان تهران در نماز جمعه درباره محاکمه رهبران مخالفان دولت اظهار داشت: «آقای دولت‌آبادی نگفتند که به زودی محاکمه صورت خواهد گرفت.»

وی افزود: «محاکمه سران فتنه اقتضائاتی دارد که هر وقت زمینه‌های آن فراهم شد، صورت خواهد گرفت.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه گذشته در مورد رهبران مخالفان دولت گفت که «اینها مجرم هستند و به جرائم‌شان رسیدگی می‌شود و محاکمه آنها قطعی است.»

وی افزود: «اما ذکر این نکته ضرورت دارد که وقتی در عقبه فتنه، دست آمریکا و اسرائیل وجود دارد باید با دقت بیشتری کار را به پیش ببریم تا فتنه‌گران مجالی برای رشد نداشته باشند. نه تنها مجالی برای رشد نداشته باشند بلکه محاکمه، تیر خلاص به آنها باشد.»

تأکید غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه بر زود نبودن زمان «محاکمه» رهبران مخالفان در حالی است که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه در مورد رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت که «زمان برخورد با آنها دور نیست

به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا قوه قضائیه، محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران را «جزو سران فتنه می‌داند یا خیر و اگر جزو سران فتنه‌است چرا در محاکمه او تعلل می‌کند؟» اظهار داشت: «قوه قضائیه به اتهام افراد رسیدگی می‌کند و با این عناوین جلو نمی‌رود. این اتهامات باید از طرف مراجع رسمی ذیصلاح و یا خود مدعی‌العموم اعلام شود و دستگاه قضایی نیز بر اساس اتهامات قانونی بررسی‌ها را صورت خواهد داد.»

«نیازی به آمادگی کروبی نیست»

سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در رابطه با نامه روز شنبه مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب، که در آن اعلام کرد که از برگزاری دادگاهی «علنی» کاملا استقبال می‌کند، گفت: «نیازی به آمادگی نیست؛ اگر شرایط اقتضا کند به وقتش محاکمه خواهند شد.»

مهدی کروبی در نامه خود نوشته‌است: «می‌گویند که «سران به اصطلاح فتنه» محاکمه گردند و توبه کنند و می‌گویند که مردم از آن‌ها متنفرند... من از همین‌جا اعلام می‌کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملاً از این دادگاه استقبال می‌کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست رسانه‌ای روز دوشنبه خود هم‌چنین خبر داد که برخی از متهمان رویدادهای عاشورای سال ۸۸ «با سیستم اطلاعاتی همکاری کردند و بخشیده شدند.»

وی در ارتباط با سرکوب اعتراض‌هایی که در آن روز نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات دهم ریاست‌جمهوری رخ داد گفت: «افرادی بودند که هم دستگیر شدند، هم محاکمه شدند و هم حکم‌شان اجرا شد و الان هم در حال تحمل کیفر هستند بعضی‌ها هم به لحاظ اظهار ندامت زندان‌هایش تعلیق شد و بعضی‌ها با سیستم اطلاعاتی همکاری کردند و بخشیده شدند.»

وی ادامه داد: «یکی دو مورد هم داشتیم که محکوم شدند ولی به لحاظ وضعیت جسمی‌شان و نظر پزشک نمی‌توانستند در زندان باشند و در بیرون از زندان تحمل کیفر می‌کنند.»

«بحث تخفیف در اتهام سکینه آشتیانی مطرح نیست»

یک روز پس از آنکه مالک‌ اژدر شریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی، لغو حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را غیرممکن ندانست، غلامحسین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری دوشنبه به خبرنگاران گفت که «بحث تخفیف در اتهام سکینه آشتیانی مطرح نیست.»

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در این نشست خبری در مورد پرونده زن ایرانی محکوم به سنگسار گفت: «این پرونده دو اتهام و دو مجازات مستقل دارد یک پرونده در رابطه با قصاص مجازات و دیگر اقدام خلاف عفت عمومی است. در مورد قصاص بستگی به اولیای دم دارد که درخواست داده‌اند. اما بحث تخفیف نیست، بحث این است که آیا این حکم بر اساس موازین شرعی داده شده‌است یا نه؟ و آیا قابل اعاده دادرسی هست یا نه.»

سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ تاکنون در زندان به سر می‌برد، به اتهام زنای محصنه به سنگسار، و متهم به مشارکت در قتل همسرش ‌است.

پسر سکینه آشتیانی روز شنبه خواستار لغو حکم سنگسار مادرش شد.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پیش از این گفته بود که شانس زیادی برای حفظ جان سکینه آشتیانی وجود دارد.

معاون اول احمدی‌نژاد احضار نشده‌است

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به پرسشی در پیوند با ارسال احضاریه‌ برای محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور گفت که احضاریه‌ای برای وی ارسال نشده‌است.

محمدرضا رحیمی که هم اکنون معاون اول احمدی‌نژاد است، از سوی برخی از چهره‌های موسوم به اصولگرا، به فساد مالی و جعل مدرک دانشگاهی متهم شده‌است.

۱۰۴ نماینده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دیوان محاسبات کشور در دوران ریاست محمدرضا رحیمی مخالفت کردند.

سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد احضار نشدن معاون اول محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که سخنگوی قوه قضائیه، خود در اواخر آذرماه در یک نشست خبری با بیان اینکه اتهاماتی متوجه معاون اول رئیس جمهور است گفت که وی باید به این اتهامات پاسخ دهد.

محسنی اژه‌ای، که دادستان کل کشور نیز است، در این مورد اظهار داشته‌بود: «با توجه به اظهارات و مدارک موجود در پرونده، اتهاماتی متوجه معاون اول رئیس‌جمهور است اما درباره قطعیت این اتهام باید منتظر ماند تا وی از خود دفاع کند.»
XS
SM
MD
LG