لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

شمار تلفات بمب‌گذاری کراچی به ۴۵ کشته رسید


بمب‌گذاری در محله مسکونی «عباس» در کراچی
بمب‌گذاری در محله مسکونی «عباس» در کراچی
رسانه‌های پاکستان می‌گویند شمار تلفات انفجار بمب که شامگاه یک‌شنبه، ۱۳ اسفند، در یک محله شیعه‌نشین شهر کراچی روی داد به دست‌کم ۴۵ کشته و ۱۴۶ زخمی رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حال دست‌کم ۳۲ تن از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده است و مقامات پاکستانی می‌گویند بر اثر این بمب‌گذاری چندین ساختمان نیز ویران شده که ممکن است قربانیان بیشتری نیز زیر آوار این ساختمان‌ها مانده باشند.

خبرگزاری رویترز هم می‌نویسد که این بمب‌گذاری انتحاری بوده و این انفجار زمانی رخ داده که انبوهی از جمعیت شیعه در حال ترک مسجدی در این محل بودند.

 شمار تلفات بمب‌گذاری کراچی به ۴۵ کشته رسید
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

این انفجار در محله «عباس» کراچی رخ داده و بنا بر گزارش‌ها بر اثر آن هنوز آتش‌سوزی در چندین ساختمان ادامه دارد؛ دیگر گزارش‌ها حاکی است که بازماندگان در مکان‌های موقتی چون مدارس اسکان یافته‌اند و روز دوشنبه در شهر کراچی برای سوگواری این رخداد تعطیل عمومی اعلام شده است.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما گروه‌های تندروی سنی‌مذهب مرتبط با القاعده به‌ویژه گروه مسلحی به نام «لشکر جَنگوی» تاکنون حملات پرشمار مشابهی را علیه اقلیت شیعه پاکستان انجام داده‌اند.

کراچی مرکز اصلی فعالیت‌های اقتصادی پاکستان است و ۴۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و ۷۰ درصد از درآمد مالیاتی پاکستان از کراچی و بندر آن تامین می‌شود.

این شهر که جمعیت آن بر طبق برآوردهای جدید ۲۱ میلیون نفر است با چالش‌های بزرگ فرقه‌ای، قومی، و سیاسی روبه‌رو است؛ خشونت‌های فرقه‌ای در این شهر، تنها در سال گذشته بیش از ۲۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.

شیعیان حدود بیست درصد از جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و این اقلیت همواره در معرض تهدید القاعده و گروه‌های مرتبط با آن است.

پیش از این در ماه‌های ژانویه و فوریه طی دو بمب‌گذاری در محلات هزاره‌نشین در شهر کویته، مرکز بلوچستان پاکستان، در حدود ۲۰۰ نفر جان باختند.

هزاره‌ها که قومی فارسی‌زبان و شیعه هستند هدف اصلی حملات القاعده در پاکستان بوده‌اند و طی ماه‌های گذشته شهرهای غرب پاکستان شاهد تظاهرات‌های بزرگی از سوی این قوم بوده‌است.

هزاره‌ها در جریان این تظاهرات از دولت پاکستان خواسته‌اند تا از آنها در برابر این حملات حفاظت کند و اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از این حملات به عمل آورد.

گروه‌های مختلف حقوق بشری نیز معتقدند که دولت پاکستان در امر حفاظت از اقلیت شیعه در این کشور کوتاهی می‌کند.
XS
SM
MD
LG