لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

«لغو مجوز و تخریب دفتر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد کرج»


انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرج با انتشار گزارشی از لغو مجوز، پلمپ و تخریب دفتر این انجمن توسط مسئولان این دانشگاه در تعطیلی‌های نوروز خبر داد.

این گزارش، «هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی» را متهم می‌کند که به «آلت دست نیروهای امنیتی برای سرکوب دانشجویان و تشکل‌های منتقد تبدیل شده‌است» و نیروی بسیج این دانشگاه را متهم کرده‌است که «به مداخله و سنگ‌اندازی در امور انجمن» می‌پردازد.

کامران دانشجو، وزیر علوم، پیش از این تهدید کرده‌بود که دانشگاهی که فضای اسلامی نداشته باشد و با فرهنگ بسیجی مخالف باشد، «با خاک یکسان می‌شود».

انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرج در ادامه گزارش روز دوشنبه خود با اشاره به اقدامات تازه مسئولان این دانشگاه می‌نویسد که «توقیف، تخریب و از بین بردن و مصادره تمام اموال انجمن در ایام تعطیل و بی‌توجهی کامل نسبت به اعتراض کتبی انجمن به حکم پلمپ، از مصادیق بارز تخلفات آیین‌نامه‌ای هیئت نظارت است.»

بنا بر این گزارش، لغو مجوز این انجمن و پلمب دفتر آن «پس از تهدیدات مکرر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در روزهای منتهی به آخر سال که دانشگاه به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود» صورت گرفته‌است.

انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرج در این گزارش آورده‌است که مسئولان دانشگاه دلایلی چون «عدم تمکین انجمن اسلامی از هیئت نظارت» را برای لغو کلیه فعالیت‌ها و پلمپ درب انجمن، ذکر کرده‌اند.

«انتشار نشریات غیر قانونی»، «عدم برنامه‌ریزی برای انجمن» و «عدم برگزاری انتخابات» سه دلیل ذکر شده دیگر برای این لغو مجوز عنوان شده‌است.

به گفته انجمن اسلامی دانشگاه آزاد کرج، ذکر این دلایل در حالی است که خود مسئولان «برنامه‌های داخلی انجمن را به حالت تعلیق درآورده‌اند» و «با تهدید» کوشیده‌اند مانع شرکت کاندیداها در انتخابات شورای مرکزی انجمن شوند.

این گزارش، رئیس حراست این دانشگاه را متهم می‌کند که «زمانی‌که لیست کاندیداها برای شرکت در انتخابات شورای مرکزی انجمن اعلام می‌شد، شخصاً با تک‌تک افراد لیست تماس گرفته و ضمن تهدید از آن‌ها می‌خواست که از انتخابات انصراف دهند.»

به نوشته این گزارش، نیروهای دیگری که زیر نظر یک روحانی در معاونت فرهنگی این دانشگاه قرار دارند «بسیاری از افراد، به خصوص دخترانی، را که وارد انجمن می‌شدند مورد تهدید قرار داده و ضمن گرفتن تعهد اعلام می‌کردند که چنانچه بار دیگر به دفتر انجمن بروند با خانواده‌هایشان تماس می‌گیرند و برایشان پرونده‌ سازی می‌نمایند.»

انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرج در پایان می‌نویسد که «در روزهای آتی طی بیانیه‌ای تفصیلی به شرح دقیق‌تر برخی از اقدامات انجام گرفته علیه انجمن و مشکلات پیش آمده بر سر راه آن و اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن در این خصوص خواهد پرداخت.»

به دنبال تأکید آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر بازنگری در علوم انسانی در دانشگاهها، اقدامات وزارت علوم برای تصفیه دانشگاه از دانشگاهیان «غیر همسو» با نظام جمهوری اسلامی، فشارها بر دانشجویان و استادان افزایش یافته و در همین راستا در سال‌های گذشته ده‌ها تن از استادان دانشگاهی اخراج و یا مجبور به بازنشستگی زودهنگام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG