لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

استعفای «کوین کلوز» رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی


«کوین کلوز»، رئیس و مدیرعامل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی.
«کوین کلوز»، رئیس و مدیرعامل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی.
«کوین کلوز»، رئیس و مدیرعامل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفند) اعلام کرد که قصد دارد از اول ماه مارس (دهم اسفند) از منصب خود در این رادیو کناره‌گیری کند.

کوین کلوز درباره این تصمیم با ذکر این‌که «هم‌اینک آنچه را هیئت رئیسه رسانه‌ای (بی‌بی‌جی) از من خواسته‌بود به انجام رسانده‌ام» گفت که «الان وقت آن رسیده تا به کارهای دیگر بپردازم.»

وی افزود که «تصمیم دارم به عنوان فردی مستقل که تجربه‌های بسیاری را در زمینه روزنامه‌نگاری جذب کرده در زمینه‌هایی کار کنم که اهمیت کار ما و همکارانمان در رسانه‌های بین‌المللی آمریکا را به گوش مخاطبانی وسیع‌تر برساند.»

آقای کلوز در پیام خود به کارکنان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت «از این‌که افتخار کار با شما همکاران مستقر در واشینگتن، پراگ و ۱۹ دفتر دیگر این نهاد رسانه‌ای را داشته‌ام بسیار خوشحالم.»

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی که رادیو فردا بخش فارسی آن است،چندی پیش شصت سالگی خود را جشن گرفت.

این سازمان یکی از بخش‌های نهاد اطلاع‌رسانی بین‌المللی ایالات متحده آمریکاست که با هزینه کنگره آمریکا و زیر نظر شورای اطلاع‌رسانی بین‌المللی دولت آمریکا اداره می‌شود.

کوین کلوز که پیش از این در میان سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ ریاست رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را برعهده داشت به درخواست نهاد مدیریتی این رادیو در ژانویه ۲۰۱۳ بار دیگر به این سِمت بازگشت.

وی در این دوره دوم ریاستی، اموری چون احیای بخش روسی رادیو، تقویت بخش چندرسانه‌ای و نرم‌افزاری رادیو، و به تازگی پوشش کامل تحولات سیاسی در اوکراین را به کارنامه خود افزود.

آقای کلوز هم‌چنین در موقعیت‌های مختلف ادامه ارعاب خانواده‌های کارکنان رادیو فردا را در ایران محکوم کرده‌است؛ وی با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفته‌است: «دولت روحانی اگر می‌خواهد نشان دهد که با دولت پیشین متفاوت است می‌تواند این اقدامات را محکوم کند، در باره آن‌ها تحقیقات به عمل آورد و عاملانش را مجازات کند.»

کوین کلوز استاد دانشکده خبرنگاری فیلیپ مریل در دانشگاه مریلند آمریکا است و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ ریاست آن دانشکده خبرنگاری را برعهده داشت.

او از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ ریاست رادیوی ملی عمومی (NPR) را در آمریکا عهده‌دار بود و پیش از آن از ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ دفتر سخن‌پراکنی بین‌المللی را در بنگاه اطلاعات ایالات متحده (USIA) مدیریت می‌کرد.

او هم‌چنین به مدت ۲۵ سال به عنوان گزارشگر و سردبیر در روزنامه «واشینگتن پست» خدمت کرده و تجربیاتی چون ریاست دفتر مسکو، سردبیر شهری، و معاونت سردبیری ملی را در کارنامه خود دارد.

پیش از کوین کلوز، آقای «اسیتو کورن» ریاست رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را برعهده داشت؛ استیو کورن از یازده ژوئیه ۲۰۱۱ جانشین جفری گدمين در این منصب شده‌بود. آقای گدمین در ماه مارس ۲۰۱۱ پس از چهار سال مديريت اين سازمان، از این منصب استعفا داده‌بود.
XS
SM
MD
LG