لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

آیت‌الله خامنه‌ای: دادگاه حریری فرمایشی است و هر حکمی بدهد مردود است


دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ۲۹ آذر ۱۳۸۹
دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ۲۹ آذر ۱۳۸۹
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار روز دوشنبه با امیر قطر، در مورد احتمال صدور رأی دادگاه ویژه بین‌المللی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، گفت که «این دادگاه، دادگاهی فرمایشی است که هر حکمی بدهد، مردود است.»

رفیق حریری، سیاستمدار لبنانی مخالف سوریه و ۲۲ تن دیگر در سال ۲۰۰۵ میلادی در انفجاری در بیروت کشته شدند و مقام‌های حزب‌الله لبنان گفته‌اند که انتظار دارند دادگاه ویژه بین‌المللی «به دروغ» اعضای حزب‌الله را به دست داشتن در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان متهم کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز مهرماه جاری در سخنرانی خود در حومه بیروت، پایتخت لبنان، گزارش‌ها درباره دخالت حزب‌الله در ترور رفیق حریری، را جعلی دانست.

حزب‌الله که اسرائیل را عامل ترور رفیق حریری می‌داند تهدید کرده که در صورت کوشش برای بازداشت افرادش دست به اقدام‌هایی خواهد زد و این امر باعث نگرانی‌هایی در لبنان شده‌است.

نیروهای اکثریت پارلمان لبنان که به جناح ۱۴ مارس معروف هستند، بیم آن دارند که حزب‌الله در صورت متهم شدن اعضایش، دست به اقدامی چون هفتم ماه مه‌ ۲۰۰۸ بزند.

در آن زمان، نیروهای حزب‌الله به دلیل برخی اختلاف‌ها در سطح حاکمیت، اقدام به اشغال بیروت و استان الجبل کردند که آن بحران با میانجی‌گری قطر پایان یافت.

دادگاه ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری که از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است روز نهم دسامبر اعلام کرد که کیفرخواست این پرونده را «در آینده بسیار نزدیک» صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه در پاسخ به به سخنان امیر قطر در خصوص اوضاع حساس لبنان، صدور کیفرخواست از سوی این دادگاه را «توطئه‌ای» نامید که «در لبنان به نتیجه نخواهد رسید».

وی هم‌چنین افزود که: «امیدواریم طرف‌های تأثیرگذار و دخیل در لبنان، براساس عقل و حکمت عمل کنند تا این موضوع به یک مشکل تبدیل نشود.»

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر، نیز در مورد وضعیت لبنان ابراز نگرانی کرده و در دیدار خود با آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «برخی می‌خواهند فتنه جدیدی در لبنان برپا کنند، اما ما می‌کوشیم با کمک کشورهای منطقه جلوی این فتنه را بگیریم.»

آیت‌الله خامنه‌ای ماه گذشته در دیداری که در تهران با سعد حریری، فرزند رفیق حریری و نخست‌وزیر کنونی لبنان داشت از وی خواست تا روابط خود را با حزب‌الله لبنان تقویت کند. سعد حریری و جناح سیاسی او مورد حمایت قدرت‌های غربی هستند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار خود با امیر قطر در مورد اختلاف‌ها میان شیعه و سنی نیز سخن گفت و اظهار داشت: «متأسفانه در هر دو طرف افرادی متعصب و مزدور وجود دارند که باید این موضوع هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ امنیتی کنترل شود.»

«پیام ویژه»

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر قطر، که پیش از ظهر روز دوشنبه با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد، در جریان سفر چند ساعته خود به تهران «حامل پیامی ویژه برای مقامات ایران بوده‌است».

محمود احمدی‌نژاد، در سفر اخیر خود به دوحه قطر، پیامی را از طریق امیر قطر به پادشاه عربستان ارسال کرد و بلافاصله بعد از بازگشت محمود احمدی‌نژاد به تهران، امیر قطر عازم عربستان شد. رئیس جمهور ایران پس از آن در آستانه سفر اخیر خود به لبنان نیز با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG