لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

جوان ترین پسر معمر قذافی در درگیری های مسلحانه «کشته شد»


خمیس قذافی، جوانترین پسر معمر قذافی.
خمیس قذافی، جوانترین پسر معمر قذافی.
تلویزیون دولتی لیبی روز شنبه ۲۹ مهر خبر داد که خمیس قذافی، جوانترین پسر رهبر پیشین لیبی، در جریان درگیری‌های مسلحانه در غرب این کشور کشته شده‌است. در همین روز در مورد بازداشت موسی ابراهیم، سخنگوی حکومت پیشین لیبی نیز گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شد.

خبرگزاری آلمان از قول تلویزیون دولتی لیبی خبر می‌دهد که ارتش لیبی پس از دو هفته محاصره گروه‌های مسلح مخالف دولت در شهر بنی‌ولید، واقع در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس، روز شنبه حمله خود را به این گروه‌ها آغاز کرد که خمیس قدافی در جریان این حمله به قتل رسیده‌است.

خمیس قذافی رهبری یک یگان نظامی به نام «تیپ خمیس» را برعهده داشت و خبر کشته شدن او درست یک سال پس از کشته شدن پدرش در جریان قیام مخالفان علیه حکومت او اعلام شده‌است.

پیش از این نیز خبرهایی در مورد کشته شدن خمیس قذافی منتشر شده بود و شورای ملی انتقالی لیبی، سال گذشته خبر داده بود که او در شهر ترهونه جان باخته است.

سیف‌الاسلام، پسر دیگر معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، سال گذشته توسط شورشیان لیبی دستگیر شد و هم‌اینک با اتهام کشتار و محاکمه غیرنظامیان در ماه‌های پایانی حکومت پدرش مواجه است.

رژیم معمر قذافی در اکتبر ۲۰۱۱ پس از هفت ماه جنگ داخلی، به‌دست مخالفان مسلح و با کمک نیروی هوایی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سرنگون شد.

معمر قذافی که ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد روز بیستم اکتبر ۲۰۱۱ در نزدیکی زادگاه خود، شهر سِرت، به‌دست شورشیان افتاد و به قتل رسید.

شهر بنی‌ولید، در غرب لیبی، آخرین سنگر هواداران رژیم سابق به‌شمار می‌آید و ناآرامی‌ها در این شهر و حوالی آن هم‌چنان ادامه دارد.

موضوع دستگیری سخنگوی رژیم قذافی

موسی ابراهیم، سخنگوی رژیم پیشین لیبی
موسی ابراهیم، سخنگوی رژیم پیشین لیبی
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که دولت لیبی روز شنبه از دستگیری موسی ابراهیم، سخنگوی اصلی رژیم معمر قذافی، خبر داده‌است اما یک فیلم ویدئویی که گفته می‌شود حاوی صدای موسی ابراهیم است و بر روی شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شده این خبر را تکذیب می‌کند.

هنوز موثق بودن این کلیپ ویدئویی که تاریخ ۲۰ اکتبر را بر خود دارد مشخص نشده‌است.

دفتر نخست‌وزیری لیبی اما با انتشار بیانیه‌ای گفت موسی ابراهیم که سخنگوی اصلی رژیم قذافی در سال آخر آن حکومت بود در شهر ترهونه، در ۷۰ کیلومتری جنوب طرابلس، دستگیر شده و برای بازجویی به طرابلس منتقل شده‌است.
XS
SM
MD
LG