لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

خاتمی بار دیگر خواستار آزادی «زندانیان و محصورین» شد


محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوره اصلاحات.
محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوره اصلاحات.
با وجود حملات انتقادی شدید به اظهارات اخیر محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، درخصوص «رفع کینه‌ها» و آزادی زندانی‌ها، وی روز پنج‌شنبه، هفت شهریور، بار دیگر بر این مواضع تأکید کرد.

به گزارش وب‌سایت «کلمه»، به نقل از روابط عمومی دفتر محمد خاتمی وی روز پنج‌شنبه در دیدار با نمایندگان دانشجویان سراسر کشور گفت که «امیدواریم نتیجه این انتخابات پایان بگیر و ببندها و آزادی زندانیان و محصورین باشد».

وی افزود که «در این انتخابات گفتیم شرط نمی‌گذاریم، اما امیدواریم نتیجه انتخاب تبدیل فضای امنیتی به سیاسی باشد».

محمد خاتمی ادامه داد: «فضا باید باز باشد که همه اعتراف کنند به اشتباه‌شان. نه این که یک جریان خودش را حق مطلق و بدون عیب ببیند و دیگران همه بد و مجرم به حساب آیند.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه گفت که «در این سال‌ها متأسفانه سوء تفاهم و بعد کینه‌ها و جدایی‌ها زیاد شد، این که منشاء این امر چه بود و چرا به وجود آمد جای بحث دارد، اما کینه‌ها بیشتر شد. امیدوارم در اثر این انتخابات، دل‌ها به هم نزدیک‌تر شود.»

این سخنان بازتاب‌دهنده اظهارات روز دوشنبه، ۴ شهریور، محمد خاتمی است که در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی گفته بود: «همه گفته‌اند، آقای روحانی هم گفته‌اند. امروز بهترین موقعیتی است که بیاییم دل‌هایمان را از کینه پاک کنیم، زندانی‌ها آزاد شوند و حصرها برداشته شود.»

آقای خاتمی پیش از این نیز بارها خواستار آزادی زندانیان سیاسی ازجمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شده‌ است که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند.

این در حالی است که اظهارات روز دوشنبه محمد خاتمی با حمله شدیداللحن و تهدیدآمیز روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روبه‌رو شد.

این روزنامه از رئیس جمهوری دوره اصلاحات به عنوان کسی نام برد که «لاطائلات می‌بافد» و با اعتراض نسبت به محبوس نشدن محمد خاتمی نوشته‌ است «آن که به نظام، نقد جدی دارد ماییم که چرا سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را آزاد گذاشته است».

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران در همین یادداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به «خیانت» و «محاربه» متهم و به مرگ تهدید کرده و نوشته است: «در خیانت و جرم موسوی و کروبی هیچ شکی نیست و حصر آن هم بعد از دو سال محاربه برای این دو مفلوک، چیزی در مایه‌های زندگی در قصر می‌ماند»، چرا که «اگر کرامت نظام نبود، دیار باقی جای مناسب‌تری برای موسوی و کروبی بود.»

هاشمی: ترساندن مردم هیچ فایده‌ای ندارد

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز روز جمعه هشتم شهریور، طی یک سخنرانی گفت که «برای همگان ثابت شده که ترساندن و ارعاب مردم و یا زور گفتن و امنیتی کردن فضا هیچ فایده‌ای ندارد».

وی که در همایشی در حسینیه جماران سخن می‌گفت افزود: «این گونه امنیت، امنیتی برای گورستان خواهد بود و برای زنده‌ها مناسب نیست.»

به گفته آیت‌الله رفسنجانی، «هم اکنون ما برای زنده‌ها امنیت نیاز داریم و این امنیت به معنای آزادی بیان، کلام و فهم است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه هشدار داد که «در این میان، بسیاری از افراد حزب‌اللهی هستند و عده‌ای دیگر حزب‌اللهی نیستند. متاسفانه برخی مواقع آنهایی که حزب‌اللهی هستند به مردم ظلم می‌کنند. ولی به خیال خود در حال خدمت به مردم هستند. این شیوه امنیت نمی‌آورد بلکه با سکوت همراه خواهد بود. همین سکوت زیاد می‌شود و در نهایت به یک اتفاق ناگوار می‌انجامد.»

این عضو مجلس خبرگان در ادامه گفت که «امروز باب اطلاعات و آگاهی به روی هیچ کس بسته نیست. دیوارهای بتنی میان مردم و حقایق فرو ریخته و مردم به خوبی می‌توانند حقیقت را متوجه شوند».

وی یادآور شد: ممکن است حرف‌هایی در شرایط کنونی به میان آید، ولی در رسانه ملی پخش نشود ولی رسانه‌های دیگر آن را پخش کنند. یا حتی ممکن است مطالبی به میان آید که دیگران بنویسند و رسانه‌های خودمان از آن غافل شوند. اتفاقی که هم اکنون نیز کم و بیش رخ می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG