لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

پادشاه بحرین: توطئه خارجی در کشور خنثی شد


حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین
حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین
پادشاه بحرین می‌گوید «یک توطئه خارجی که از ۲۰ تا ۳۰ سال پیش» علیه کشورش جریان داشته هم‌اینک خنثی شده‌است.

حمد بن عیسی آل خلیفه مستقیماً از «عامل خارجی توطئه‌گر» نام نبرد ولی اظهارات وی یک روز پس از تشدید درگیری دیپلماتیک بحرین با ایران بیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بحرین (بی‌ان‌اِی)، حمد بن عیسی آل خلیفه، این اظهارات را روز دوشنبه در سخنرانی خود برای نیروهای ارتش این کشور بیان کرد.

پادشاه بحرین گفت: «مدت ۲۰ تا ۳۰ سال است که یک توطئه خارجی در کار بوده تا زمانی که زمینه برای طرح‌های اخلال‌گرانه آماده شد خود را نشان دهد.» وی افزود: «من بدینوسیله اعلام می‌کنم که این توطئه با شکست مواجه شده‌است.»

بنا بر این گزارش حمد بن عیسی آل خلیفه در ادامه گفت: «اگر این توطئه موفق می‌شد ممکن بود به کشورهای همسایه نیز سرریز شود.»

در همین روز شبکه تلویزیونی العربیه خبر داد که مقام‌های بحرینی می‌گویند «ایران به اپوزیسیون بحرین سیستم‌های ارتباطی ارسال کرده‌است.»

روز دوشنبه هم‌چنین عبدالرحمان العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس)، در ابوظبی به خبرنگاران گفت: «ما هرگونه مداخله در امور داخلی خود را رد می‌کنیم و یکی از این کشورهای (مداخله‌گر) ایران است.»

با بالا گرفتن تنش میان جمهوری اسلامی ایران و بحرین بر سر سرکوب معترضان بحرینی، دولت بحرین روز یکشنبه کاردار ایران در منامه را اخراج کرد. همزمان وزارت خارجه ایران خبر داد که تهران دستور اخراج یک دیپلمات بحرینی را صادر کرده‌است.

در حدود هزار سرباز سعودی و ۵۰۰ مأمور انتظامی از امارات متحده عربی برای کمک به مهار اوضاع در بحرین به این کشور اعزام شده‌اند. روز دوشنبه هم‌چنین خبرگزاری بحرین خبر داد که چندین کشتی کویتی برای حراست از حریم آبی بحرین به آب‌های این کشور وارد شده‌اند.

ایران اعزام سربازان عربستانی به بحرین را موجب «پیچیده‌تر شدن اوضاع» در این کشور دانسته‌است. وزارت امور خارجه ایران هم‌چنین سفیران بحرین و عربستان را احضار و به «دخالت نظامی در بحرین» اعتراض کرده‌است.

بحرین نیز روز پنج‌شنبه از آنچه «لابی‌گری» ایران علیه منامه نامید به شدت انتقاد کرد و ایران را متهم کرد که در امور داخلی بحرین دخالت می‌کند.

به دنبال بروز نا آرامی‌های تونس و مصر که به کناره‌گيری رهبران آن انجاميد، برخی از کشورهای عربی خاورميانه از جمله بحرین صحنه اعتراض‌های دامنه‌دار خيابانی عليه حکومت‌های آنها بوده است.

بحرین که دوسوم از جمعیت آن شیعه هستند محل استقرار ناوگان پنجم ایالات متحده‌است که برای حفظ حضور نظامی آمریکا در منطقه نفت‌خیز خلیج فارس اهمیت حیاتی دارد.
XS
SM
MD
LG