لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

سئول: افزایش واردات نفت کره جنوبی از ایران موقتی بود


کره جنوبی روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، از افزایش ۴۲ درصدی واردات نفت خام خود از ایران در ماه آوریل خبر داد اما گفت که این افزایش موقتی بوده و قرار است به پیروی از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مه کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار رسمی نشان می‌دهد که واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه آوریل، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با جهشی ۴۲ درصدی به ۷٫۵ میلیون بشکه رسید.

ولی در عین حال آمار سه‌ماهه نخست امسال حاکی است که واردات نفت خام کره جنوبی از ایران نسبت به سال پیش از آن ۲۲٫۲ درصد کاهش داشته‌است.

وزیر اقتصاد کره جنوبی روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «دولت [کره جنوبی] نیاز به کاهش واردات نفت خام از ایران را به‌رسمیت می‌شناسد و آن را در راستای مشارکت در تلاش‌های بین‌المللی جهت حل و فصل صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران می‌داند.»

وی با اعلام اینکه قرار است واردات نفت کشورش از ایران در ماه مه کاهش یابد، افزود که هم‌اینک وزارتخانه‌های مربوط در حال انجام گفت‌وگو در مورد میزان این کاهش هستند.

کره جنوبی خواستار کاهش واردات نفت از ایران است تا از این طریق بتواند از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های خود جلوگیری کند.

ایالات متحده برای اعمال فشار بیشتر بر ایران مقرراتی را وضع کرده که بر اساس آن، دسترسی شرکت‌های خارجی که با ایران معامله انجام می‌دهند به بازار و سیستم مالی آمریکا قطع می‌شود.

اما کره جنوبی که حدود ۱۰ درصد از نفت خود را از ایران وارد می‌کند از آمریکا خواسته تا با ادامه یافتن بخشی از این واردات به کره جنوبی موافقت کند؛ آمریکا تاکنون چنین معافیتی را تنها برای ژاپن قائل شده‌است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران از ۲۸ ژوئن به اجرا گذشته شد و تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا از اول ژوئیه به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

آمریکا از مشتریان نفت ایران خواسته‌است که خرید نفت از ایران را به میزان «محسوس» کاهش دهند، و گرنه احتمالا با تحریم آمریکا مواجه خواهند شد؛ هدف از این فشارها واداشتن جمهوری اسلامی به رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز خود است.

چین اعلام کرده‌است که واردات نفت خود از ایران در ماه آوریل را نسبت به سال گذشته ۲۳٬۷ درصد کاهش داده‌است و کشورهای ترکیه، کره جنوبی، هند و ژاپن نیز به عنوان مشتریان عمده نفت ایران رسما اعلام کرده‌اند که واردات نفت از ایران را در سال جاری کاهش خواهند داد.
XS
SM
MD
LG