لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

پژاک از درگیری با نیروهای مسلح ایران در کردستان عراق خبر داد


چریک‌های پ‌کاکا در حال گشت در نوار مرزی ایران و عراق.
چریک‌های پ‌کاکا در حال گشت در نوار مرزی ایران و عراق.
حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، که علیه جمهوری اسلامی ایران می جنگد روز یکشنبه اعلام کرد که در پی تبادل آتش با سربازان ایرانی در منطقه مرزی ایران و عراق، دو نفر از نیروهای این حزب کشته و چهار نفر نیز زخمی شده‌اند.

همزمان گزارش هایی از گلوله باران مناطقی از کردستان عراق توسط ایران منتشر شده است.

شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «از نیمه‌شب شنبه نبرد سنگینی میان پژاک و نیروهای مسلح ایران ادامه داشته که باعث زخمی شدن برخی از افراد گروه ما شده‌است.»

وی افزود: «این درگیری بیش از ۱۰ ساعت به طور مداوم ادامه داشته و توپخانه‌های ایران بامداد یکشنبه نیز هم‌چنان در حال گلوله‌باران هستند.»

شیرزاد کمانگر مدعی شده که «چند سرباز ایرانی در یک درگیری در نزدیکی منطقه پنجوین استان سلیمانیه عراق کشته و زخمی شده‌اند» اما هنوز هیچ منبع مستقلی ادعای وی را تایید نکرده است و خبرگزاری‌های ایران نیز تاکنون گزارشی در این مورد منتشر نکرده اند.

پایگاه خبری گروه پژاک، منظقه درگیری ها، «زلی» و «دره کوکه» اعلام کرده و نوشته که این عملیات با شرکت چندین هزار نظامی ایران و با پشتیبانی هلیکوپتر و سلاح های سنگینی چون توپ و تانک انجام شده است.

جبار یاور، از مقام‌های ارشد «وزارت امور پیشمرگان» در منطقه خودگردان کردستان عراق گلوله‌باران پایگاه‌های پژاک توسط ایران را تایید کرد اما گفت که در مورد بروز درگیری یا تبادل آتش در این مناطق گزارشی دریافت نکرده‌است.

شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک، به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که نیروهای ایرانی به روستاییان ساکن در سمت عراقی نوار مرزی هشدار داده‌اند تا ظرف سه روز خانه‌های خود را تخلیه کنند، اما جبار یاور این ادعا را «یک شایعه» دانست.

اخبار تازه از درگیری در این منطقه پس از آن منتشر می‌شود که به گزارش خبرگزاری های ایران، «یک فرمانده بلندپایه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» هفته گذشته گفت که ایران به حملات خود برای نابودی این گروه ادامه خواهد داد.

این «فرمانده بلندپایه» که نام او فاش نشده است، مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق، را متهم کرد که بدون اطلاع دولت مرکزی این کشور ۳۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار «گروهک تروریستی پژاک» قرار داده، و هشدار داد که ایران به حملات خود برای نابودی این گروه ادامه خواهد داد.

وی افزوده بود: «مسئولین و به خصوص رئیس اقلیم کردستان به ملت‌های عراق و ایران خیانت کرده و بدون اطلاع دولت مرکزی عراق در تبانی با استکبار، ۳۰۰ هزار هکتار از سرزمین عراق را در اختیار گروهک تروریستی پژاک قرار داده‌است.»

اندکی پس از این اظهارات این مقام نظامی ایران ۱۰ نماینده پارلمان محلی کردستان عراق، جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که در مناطقی از خاک عراق که پیشتر از سوی نیروهای ایرانی گلوله‌باران شده بود اقدام به ساخت جاده می‌کند.

۱۰ روز پیش از اظهارات مقام نظامی ایرانی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از تهران خواست که به جای «ایجاد رعب و وحشت»، از طریق «گفت‌وگو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

مناطق کردستان و آذربایجان غربی ایران در سال‌های اخیر محل درگیری‌های خونین میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران با شورشیان کرد بوده‌است که دارای پایگاه‌های نظامی در شمال عراق هستند.

ايران بارها مناطق فعاليت مخالفان مسلح خود در کردستان عراق را گلوله‌باران کرده که اين اقدام، اعتراض مقام‌های عراقی را به دنبال داشته است.

گروه حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، است که از سوی آنکارا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG