لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

نخست‌وزیر قرقیزستان خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد


الماس‌بیک اتَمبایف نخست‌وزیر قرقیزستان که بنا بر گزارش‌ها اکثریت آرا انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست آورده‌است.
الماس‌بیک اتَمبایف نخست‌وزیر قرقیزستان که بنا بر گزارش‌ها اکثریت آرا انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست آورده‌است.
الماس‌بیک اتَمبایف نخست‌وزیر میانه‌روی قرقیزستان روز دوشنبه اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شده ولی دو کاندیدای مغلوب انتخابات ریاست‌جمهوری قرقیزستان می گویند نتیجه این انتخابات را نمی پذیرند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در بیشکک، پایتخت قرقیزستان اعلام کرد که آقای اتمبایف موفق شده تا در این انتخابات به ۶۳ درصد از آرا دست پیدا کند.

اعلام رسمی پیروزی الماس‌بیک اتمبایف در این انتخابات قرار است بعد از ظهر دوشنبه انجام شود. به این وسیله آقای اتمبایف، ۵۵ ساله، قرار است بنا بر قانون اساسی قرقیزستان به مدت شش سال منصب ریاست‌جمهوری این کشور را به عهده بگیرد و پس از این شش سال نمی‌تواند در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری شرکت کند.

Kyrgyz Frontrunners Cast Their Ballots
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:08 0:00

ناظران بین‌المللی انتخابات ریاست‌جمهوری قرقیزستان می‌گویند که روند رأی‌گیری در این انتخابات عاری از کاستی‌ها و تخلفات نبوده‌است اما به طور محتاطانه خوش‌بینی خود را نسبت به آینده سیاسی قرقیزستان که تنها کشور دارای دموکراسی پارلمانی در آسیای میانه است ابراز کرده‌اند.

اتمبایف از سیاستمداران طرفدار روسیه در قرقیزستان و از هم‌پیمانان نزدیک رزا اتونبایوا، رئیس جمهور کنونی این کشور، است. آقای اتمبایف در کارزار پرهزینه انتخاباتی خود قول داده‌است تا ثبات و پیشرفت اقتصادی را در این کشور تقویت کند.

دولت جدید قزقیزستان، پس از انقلاب خشونت‌بار ماه آوریل که باعث سرنگونی قورمان‌بیک باقی‌یف، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و همچنین بروز درگیری‌های قومی میان قرقیزها و اقلیت ازبک در ماه ژوئن شد، با انجام یک همه‌پرسی در ۲۷ ژوئن سال جاری، قانون اساسی جدیدی را برای این کشور به تصویب رساند. این همه‌پرسی از حمایت سازمان ملل، ایالات متحده و روسیه نیز برخوردار بود.

قانون اساسی جدید با دادن اختیارات بیشتر به پارلمان قرقیزستان، این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کرده‌است.

قرقیزستان با ۵.۳ میلیون نفر جمعیت از موقعیت جغرافیایی راهبردی برخوردار است و تنها کشوری است که هم از پایگاه‌های نظامی روسی و هم از پایگاه‌های نظامی آمریکایی میزبانی می‌کند.
XS
SM
MD
LG