لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

لاریجانی: توافق آمریکا و روسیه «نشانه مختصر عقل» نزد آمریکایی‌ها بود


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در واکنش‌ها به خبر توافق آمریکا و روسیه برای کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه گفت که این توافق نشان‌دهنده وجود «مختصر عقلی در بین سیاستمداران آمریکایی» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور در این‌خصوص گفت: «امیدواریم مختصر عقلی در بین سیاستمداران آمریکایی وجود داشته باشد تا از رفتارهای افراطی پرهیز کنند و اتفاقات روزهای اخیر و تصمیمات اتخاذشده نشان‌دهنده همین مختصر عقل است.»

علی لاریجانی که در نشست مشترک خبری با همتای عراقی خود اسامه النجیفی سخن می‌گفت با اشاره به موضوع بحران سوریه گفت: «آمریکا متوجه شده است که عملیات نظامی در این کشور دو مشکل را به وجود می‌آورد.»

وی افزود: «یکی این که حمله به سوریه بدون تصمیم شورای امنیت کاری غیری قانونی است و زمینه را برای غیر قانونی و هرج و مرج جهانی فراهم می‌کند و دوم این که هرگونه اقدام نظامی در منطقه عکس‌العمل‌هایی به طور طبیعی خواهد داشت و این عکس‌العمل آتش جنگ را در منطقه تسری می‌دهد.»

در پی مخابره خبرهایی در مورد به کار رفتن سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، ایالات متحده آمریکا رژیم بشار اسد را تهدید به اقدام نظامی کرد.

روسیه که از هم‌پیمانان رژیم اسد است مخالف چنین اقدامی است و پس از آن‌که اعلام شد آمریکا و روسیه روز شنبه در مورد برچیدن تسلیحات شیمیایی از سوریه به توافق رسیده‌اند احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه نیز کاهش یافته است.

بر پایه توافق یادشده که پس از سه روز مذاکره در ژنو حاصل شد، سوریه موظف است ظرف یک هفته فهرستی جامع از ذخایر سلاح شیمیایی خود ارائه کند و تا نیمه اول سال آینده نیز تمامی جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه باید نابود شده باشد.

این توافق با استقبال بریتانیا، فرانسه، و سازمان ملل روبه‌رو شده اما نارضایتی و مخالفت اپوزیسیون سوریه را در پی داشته است.

روز یک‌شنبه حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نسبت به برچیده شدن جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه ابراز نگرانی کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه «مجموعه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران مانع از حمله نظامی علیه سوریه شد»، از روسیه خواست «اجازه ندهند آمریکایی‌ها با ترفند خلع سلاح اسد به این کشور حمله کنند.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز شنبه تاکید کرد که حاضر است در زمینه مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه به راه حل دیپلماتیک فرصت دهد، اما هم‌چنان آماده اقدام نظامی علیه رژیم اسد است.

وی تاکید کرد که سوریه باید «گام‌هایی ملموس» بردارد و نشان بدهد که در خصوص تحویل زرادخانه شیمیایی خود جدی است.

رییس‌ جمهوری آمریکا در ادامه افزود که طرح روسیه برای تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها در پی تهدیدهای آمریکا به اقدام نظامی مطرح شده‌ است و در ادامه گفت که ارتش آمریکا هم‌چنان نیروهای خود در دریای مدیترانه را آماده نگه می‌دارد تا فشار بر رژیم اسد ادامه داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی است آمریکا و روسیه در ژنو توافق کرده‌اند که در صورت نافرمانی رژیم اسد از این توافق تازه، آمریکا و روسیه مشترکاً قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند که در آن فصل ۷ منشور سازمان ملل، که شامل تحریم و اقدام نظامی است، درج شده‌ باشد.
XS
SM
MD
LG