لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

آخرین بانک ایتالیایی رابطه تجاری با ایران را قطع کرد


در پی افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، آخرین بانک ایتالیایی قابل دسترس برای معاملات نفت خام ایران تأمین مالی داد و ستدهای نفتی تهران را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم‌ها باعث شده است تا بانک «اینتِسا سان ‌پائولو» به خاطر دشواری‌هایی که شرکت‌ها در زمینه خرید نفت خام از ایران و فروش فرآورده‌های پالایشی به ایران دارند از ارائه خدمات بانکی به معاملات مربوط به نفت ایران خودداری کند.

یک منبع بازرگانی به این خبرگزاری گفته‌است: «اینتسا سان‌پائولو از یک ماه پیش این کار را متوقف کرده‌است. این آخرین بانک ایتالیایی قابل دسترس برای نفت خام ایران بود. فکر می‌کنم معامله‌کننده‌ها الان ناچارند برای تأمین مالی به جاهای دیگری رو بیاورند. شاید جایی مثل چین. اما این کار دارد روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.»

بر اساس این گزارش، دو منبع بازرگانی دیگر نیز این مطلب را تأیید کرده‌اند اما بانک اینتسا سان‌پائولو از دادن باسخ به پرسش‌های رویترز خودداری کرده ‌است.

این مانع تجاری جدید برای ایران ادامه زنجیره‌ای از موانع متعددی است که در پی افزایش تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی به‌وجود آمده‌اند. قدرت‌های غربی می‌کوشند تا از راه افزایش این تحریم‌ها، مقام‌های ایرانی را به توقف برنامه مناقشه‌انگیز هسته‌ای خود وادار کنند.

شرکت‌های ایتالیایی و اسپانیایی و شرکت «رویال داچ شل» طی سال جاری هم‌چنان به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهند اما بازرگانان می‌گویند که حجم خرید آنها از ایران قرار است به خاطر فشارهای بین‌المللی از سال آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

یک تاجر نفت خام طرف معامله با یک شرکت نفتی اروپایی در این خصوص به رویترز گفت: «تجارت ادامه دارد اما در حجمی بسیار کمتر از گذشته.»

«شرکت اِنی هنوز ادامه می‌دهد»

ایالات متحده آمریکا گفته‌است که انتظار دارد شرکت‌های توتال، استات‌اویل، اِنی و شل نیز مشارکت‌های خود در پروژه‌های نفتی و گازی ایران را رها کنند تا مشمول اقدامات تحریمی نشوند.

با وجود این، شرکت بزرگ «انی» ایتالیا گفته‌است به خاطر یک میلیارد دلاری که این شرکت از ایران طلب دارد تا سه سال دیگر به خرید نفت خام از ایران ادامه خواهد داد.

این شرکت و برخی از شرکت‌های نفتی دیگر می‌گویند که این امر مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شود و اتحادیه اروپا نیز در ماه اکتبر اعلام کرد که تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی دادوستدهای نفتی را محدود نمی‌کند.

اما شرکت پالایش نفت «ساراس» ایتالیا ماه گذشته گفت که نقل و انتقالات پولی با ایران دشوارتر شده و بانک‌ها دیگر تمایلی به همکاری در این زمینه ندارند.

صادرات نفت خام سبک ایران به اعضای اروپایی آژانس بین‌المللی انرژی از ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه، به ۱۸۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش یافته‌است.
XS
SM
MD
LG