لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

آخرین گروه از اعضای مجاهدین خلق اردوگاه اشرف را ترک کردند


اردوگاه لیبرتی [حریه/آزادی] در نزدیکی فرودگاه بغداد.
اردوگاه لیبرتی [حریه/آزادی] در نزدیکی فرودگاه بغداد.
سازمان ملل روز یکشنبه ۲۶ شهریور خبر داد که آخرین گروه از اعضای سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی (آزادی) در نزدیکی بغداد منتقل شده اند و هم‌اینک تنها گروه کوچکی از مجاهدین خلق برای انجام امور برچیده شدن اردوگاه اشرف در این مکان باقی مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که روز یک‌شنبه ۶۸۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین از اردوگاه اشرف واقع در استان دیاله در غرب عراق به کمپ لیبرتی منتقل شدند و هم‌اینک از ۳۲۸۰ نفری که پیش از این ساکن اردوگاه اشرف بودند تنها گروه کوچکی در این اردوگاه باقی مانده‌اند.

شهریار کیا، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، پیش از این به خبرگزاری فرانسه گفته‌بود که حدود ۲۰۰ نفر از اعضای این سازمان در اردوگاه اشرف باقی می‌مانند تا امور فروش اموال و وسایل سازمان در این کمپ را مدیریت کنند.

مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل برای حل مسئله اردوگاه اشرف در عراق، روز یک‌شنبه از خبر انتقال آخرین کاروان بزرگ از این اردوگاه استقبال کرده‌است.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده‌ بود که همکاری سازمان مجاهدین خلق با سازمان ملل برای ترک اردوگاه اشرف، یکی از شرایط تعیین‌کننده برای حذف نام مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی خواهد بود.

سازمان مجاهدین خلق روز ۲۸ مرداد با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام آمادگی برای انتقال شمار دیگری از اعضای خود، خواستار حذف نام این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی در وزارت خارجه آمریکا شد.

اردوگاه لیبرتی [حریه/آزادی] که محل جدید استقرار اعضای مجاهدین خلق در عراق است از پایگاه‌های پیشین نیروهای نظامی آمریکا به شمار می رود که در نزدیکی فرودگاه بغداد قرار دارد.

اعضای سازمان مجاهدین خلق نسبت به وضعیت امکانات در کمپ جدید اعتراض دارند و وب‌سایت این سازمان، اردوگاه لیبرتی را به «زندان» تشبیه می‌کند.

انتقال اعضای سازمان مجاهدین از اردوگاه اشرف به اردوگاه جدید بر پایه یادداشت تفاهم میان دولت عراق و سازمان ملل انجام می‌گیرد که در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ به امضا رسید.

اردوگاه اشرف در دوران حکومت صدام حسین و در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران احداث شد و اعضای سازمان مجاهدین خلق از ابتدای دهه ۱۹۸۰ در آن ساکن شدند.

این گروه که هدف خود را ساقط کردن حکومت «آیت‌الله‌ها» در ایران اعلام کرده‌است تا پیش از سرنگونی رژیم صدام حسین مورد حمایت حکومت وی قرار داشت، اما به دنبال حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق و روی کار آمدن یک حکومت شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در بغداد، اعضای این سازمان خلع سلاح شده و هر از چند گاهی درگیری‌های شدیدی میان آنها با نیروهای عراقی بروز کرده‌است.

تنش و برخوردهای میان اعضای این سازمان با سربازان عراقی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ به اوج خود رسید و سازمان ملل تلاش می‌کند تا با پیدا کردن کشورهای ثالث اعضای این سازمان را به دیگر نقاط منتقل کند.

به همین منظور، سازمان ملل اعلام کرده که قصد دارد درپی انتقال اعضای مجاهدین خلق به اردوگاه لیبرتی نسبت به ثبت نام و انجام مراحل دریافت پناهندگی برای آنها اقدام کند.
XS
SM
MD
LG