لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

هجوم معترضان به ساختمان‌های دولتی و رادیو و تلویزیون لیبی


گزارش‌ها حاکی است که معترضان در طرابلس، پایتخت لیبی، به ساختمان‌های رادیو و تلویزیون دولتی این کشور حمله برده و ساختمان‌های شعبه‌های مختلفی از «کمیته خلق» را که نهاد اصلی دولتی در این کشور است به آتش کشیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که مقرهای اصلی شبکه تلویزیونی «الجماهیریه» و شبکه رادیویی «الشبابیه» با هجوم مخالفان حکومت روبه‌رو شده و برنامه‌های شامگاهی هر دو شبکه روز یک‌شنبه قطع شد ولی بامداد دوشنبه از سر گرفته شد.

بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌ها در لیبی، شب و بامداد روز دوشنبه به طرابلس، پایتخت این کشور کشیده شده و معترضان از یک‌سو و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها از سوی دیگر، هریک سعی داشته‌اند کنترل مرکز شهر را به دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که دامنه اعتراض‌های شهرهای شرق لیبی هم‌اینک پایتخت این کشور را نیز در بر گرفته، سیف‌الاسلام، پسر دوم معمر قذافی، بامداد دوشنبه گفت که معمر قذافی، رهبر لیبی، از قدرت کناره نخواهد گرفت و هواداران او «تا آخرین نفر» در برابر معترضان می‌ایستند.

تظاهرات هواداران معمر قذافی در طرابلس.
وی افزود که پدرش در لیبی است و در لیبی می‌ماند و ارتش نیز پشتیبان اوست. سیف‌الاسلام قذافی افزود: «ما تا آخرین دقیقه می‌جنگیم، تا آخرین گلوله.»

این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، نیروهای ارتش در شهرهای مختلف از فرمان گشودن آتش به روی معترضان سرپیچی کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از پیوستن برخی یگان‌های ارتش به صف معترضان به‌دست می‌رسد.

پسر دوم معمر قذافی، در ادامه، ناآرامی‌های این کشور را کار «اراذل و اوباش، زندانی‌ها، عوامل خارجی و اسلامگراها» دانست و هشدار داد که اگر اوضاع برگردد، جنگ داخلی رخ می‌دهد و «غرب، لیبی را اشغال خواهد کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود قول برخی اصلاحات و افزایش دستمزدها را داد و گفت: «می‌گویید دموکراسی و حق و حقوق می‌خواهیم؛ می‌توانیم در موردش گفت‌وگو کنیم، باید پیش از این هم در موردش گفت‌وگو می‌کردیم. یا مذاکره کنیم یا جنگ خواهد شد.»

پسر سرهنگ قذافی افزود: «در آن صورت، به جای گریستن برای ۲۰۰ کشته، ما برای صدها هزار کشته خواهیم گریست.»

به گزارش رویترز، پس از سخنرانی سیف‌الاسلام، «صدها تن» از هواداران معمر قذافی در مرکز شهر طرابلس به حرکت درآمده و با گروه‌هایی از معترضان درگیر شدند.

همین خبرگزاری هم‌چنین گزارش می‌دهد که بامداد دوشنبه «مرکز همایش‌های خلق» که محل اصلی گرد آمدن هواداران حکومت در مرکز شهر طرابلس است و چندین مقر پلیس به آتش کشیده شده و آتش‌نشانان سعی در خاموش کردن شعله‌ها دارند.

سیف‌الاسلام قذافی در سخنرانی خود از تلویزیون لیبی گفت که تاکنون در طرابلس ۱۴ نفر و در بنغازی، دومین شهر لیبی، ۸۴ نفر در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در برآوردی که روز یک‌شنبه منتشر کرد شمار جان‌باختگان در اعتراضات لیبی را دست کم ۲۳۳ نفر ذکر کرده‌است.

سیف‌الاسلام قذافی، پسر دوم معمر قذافی. ۲۰ فوریه ۲۰۱۱
در همین راستا، روز یک‌شنبه فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی، استفاده حکومت لیبی از خشونت علیه معترضان را قویاً محکوم کرد و از طرابلس خواست تا به راهپیمایان مسالمت‌آمیز اجازه راهپیمایی دهد.

در همین حال بنا بر گزارش‌ها، رهبر یکی از قبایل بزرگ شرق لیبی، حکومت را تهدید کرده‌است که اگر از «سرکوب معترضان» دست برندارد، خط صادرات نفت لیبی را قطع خواهد کرد.

این خبر، روز دوشنبه باعث شد که بهای جهانی نفت یک دلار در هر بشکه افزایش یافته و به بیش از ۱۰۳ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش شبکه الجزیره، سیف‌الاسلام قذافی در سخنان خود از تلویزیون اذعان کرد که شماری از پادگان‌های ارتش به همراه چندین تانک و مقادیری اسلحه به‌دست معترضان افتاده و ارتش در نقاطی به روی مردم آتش گشوده‌است.

وی اما در این باره گفت که آتش گشودن ارتش به این خاطر بوده که «ارتش لیبی به مسئله مهار تظاهرات عادت ندارد» و در این مورد بی‌تجربه است.

شاهدان عینی گزارش می‌دهند که هم‌اینک شهرهای مختلفی در شرق لیبی، از جمله شهر بنغازی، در کنترل کامل معترضان و مردم منطقه درآمده‌است.
XS
SM
MD
LG