لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

مشاور بهمنی: رشد نقدینگی تا پایان سال به ۲۳ درصد می‌رسد


کورش پرویزیان، مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران.
کورش پرویزیان، مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران.
کورش پرویزیان، مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران، از اقدامات کنترلی این بانک برای مدیریت نقدینگی در چند ماه اخیر خبر داد، اما بدون اشاره به میزان رشد معمول نقدینگی در ماه‌های پایانی سال، گفت: «در صورت ادامه این روند رشد نقدینگی تا پایان سال به ۲۲ تا ۲۳ درصد می‌رسد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اقدامات بانک مرکزی در نیمه دوم سال را «مناسب» توصیف کرد و افزود که این اقدامات منجر به «کنترل حجم نقدینگی متغیر پولی تا پایان سال» می‌شود.

عضو شورای پول و اعتبار افزود: «بانک مرکزی در چند ماه اخیر با انتشار اوراق مشارکت و عدم ارائه خط اعتباری جدید به بانک‌ها مانع از رشد غیر منطقی نقدینگی شده است و در صورت استمرار این اقدامات، نقدینگی در سطح متناسبی مدیریت خواهد شد.»

اظهارات آقای پرویزیان در مورد نتیجه‌بخش بودن اقدامات کنترلی بانک مرکزی درخصوص نقدینگی در حالی بیان می‌شود که این بانک خبر داده‌است که رشد نقدینگی در یک سال منتهی به دی‌ماه ۹۱، در حدود همین ارقام بوده، گرچه به طور معمول میزان رشد ماهانه نقدینگی در دو ماه پایانی سال بیش از این میزان در ماه‌های پیش از آن است.

در این رابطه به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، روز ۲۶ دی‌ماه خبر داد که «رشد نقدینگی در یک سال اخیر ۲۲٫۱ درصد بوده و «براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، حجم نقدینگی به ۴۲۴ هزارمیلیارد تومان رسیده است».

محمود بهمنی پیش از آن روز نوزدهم شهریورماه سال‌جاری خبر داده بود که حجم نقدینگی در ایران به ۳۸۷ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد و بر پایه آمار بانک مرکزی، رقم نقدینگی در پایان سه ماه اول سال ۸۴ یعنی در آستانه روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که با این حساب حجم نقدینگی در این مدت در حدود شش برابر شده است.

این انباشت پول نقد در دست مردم به افزایش تقاضا و گرانی کالاها منجر می‌شود و یکی از آثار رشد نقدینگی سال‌های اخیر، تورم شدید کنونی در ایران است.

رئیس بانک مرکزی پیش از این در مصاحبه‌ای که با خبرآن‌لاین داشت با اظهار تعجب از بی‌اعتمادی شهروندان به سیستم بانکی ایران گفت: «بر اساس اخباری که داریم رقم قابل توجهی از دلار در واحدهای مسکونی است.»

وی افزود: «بر اساس اخباری که داریم در حال حاضر سارقان خیلی راحت برای ارز و سکه وارد خانه‌ها می‌شوند. ما می‌بینیم، می‌شنویم و هر روز به ما گزارش می‌دهند که واحدی مسکونی سرقت شده و رقمی دلار و سکه از آنجا برداشت شده‌است. چیز دیگری نمی‌برند و سارقان دقیقا دنبال این دو قلم کالا می‌آیند.»

در کشورهای پیشرفته وظیفه جذب نقدینگی بر عهده تولید است اما در ایران بخش تولید، کشش جذب نقدینگی را ندارد و از سوی دیگر عملکرد سال گذشته بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه و جذب مردم به بازار دلالی سکه و ارز بسیاری از مردم را به دلال تبدیل کرد و این افراد دیگر به بازده ۲۰ یا ۳۰ درصدی تولید رضایت نمی‌دهند.
XS
SM
MD
LG