لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

خودداری کرزی از امضای توافقنامه با آمریکا با وجود تأیید لویه جرگه


در لویه جرگه چهارروزه کابل که ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد حدود ۲۵۰۰ تن از بزرگان قبایل افغانستان شرکت کردند.
در لویه جرگه چهارروزه کابل که ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد حدود ۲۵۰۰ تن از بزرگان قبایل افغانستان شرکت کردند.
در حالی که «لویه جرگه» افغانستان روز یک‌شنبه سوم آذر قرارداد امنیتی مهم مربوط به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را به امضا رساند، گزارش‌ها حاکی است حامد کرزی، رییس جمهوری این کشور، از امضای این قرارداد امتناع کرده‌است.

بنا بر قرارهای پیشین، نیروهای نظامی آمریکا قرار بود در سال آینده میلادی خاک افغانستان را ترک کنند اما توافقنامه جدید به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا در سال آینده ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از نظامیان و مشاوران امنیتی خود را در افغانستان نگاه دارد تا در نبرد علیه طالبان به نیروهای افغان کمک کنند.

توافقنامه جدید در عین حال امکانات بیشتری را برای محاکمه نظامیان آمریکایی که مرتکب تخلف شوند در خاک افغانستان فراهم کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، شورای ریش‌سفیدان و بزرگان افغانستان معروف به «لویه جرگه» روز یک‌شنبه با اکثریت آرا به این توافقنامه امنیتی رأی مثبت داد و طی قطعنامه‌ای از حامد کرزی خواست تا توافقنامه را تا پایان سال جاری امضا کند.

این توافقنامه برای تبدیل شدن به قانون نیاز به امضای رییس جمهور دارد و با وجود درخواست لویه جرگه و با وجود اصرار آمریکا بر تصویب این توافقنامه تا پیش از پایان سال جاری میلادی، حامد کرزی روز یک‌شنبه گفت که این توافقنامه را تا دوره بعد از انتخابات آوریل آینده امضا نخواهد کرد.

حامد کرزی روز یک‌شنبه ضمن خودداری از امضای این توافقنامه گفت که افغانستان به زمان بیشتری نیاز دارد تا مطمئن شود که قصد ایالات متحده «آوردن صلح» به افغانستان است.

به گزارش بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، حامد کرزی در سخنرانی خود در اختتامیه لویه جرگه با ذکر این‌که «اگر صلح نیاید این قرارداد باعث بدبختی افغانستان می‌شود» گفت که: «صلح، شرط ما برای این قرارداد است» و افزود که «اگر آمریکا برای افغانستان صلح بیاورد» وی این قرارداد را پذیرفته و امضا خواهد کرد.

روز یک‌شنبه عبدالله عبدالله، رهبر اپوزیسیون در افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفت که قصد حامد کرزی از امضا نکردن این توافقنامه ایجاد اهرم فشار برای خود است تا از این طریق «تضمین‌هایی را در مورد حمایت از کاندیداهای مورد نظر خودش در انتخابات بعدی ریاست‌ جمهوری» از طرف آمریکایی بگیرد.

حامد کرزی که طی دو دوره ریاست‌جمهوری افغانستان را برعهده داشته مجاز به نامزد شدن برای دور بعدی نیست.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اپوزیسیون افغانستان و برخی دیگر بر این باورند که وی نگران این است که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در دوره بعدی انتخابات از کاندیداهایی حمایت کنند که مورد تأیید حامد کرزی نیستند.

حامد کرزی در انتخابات سال ۲۰۰۹ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز جامعه بین‌الملل را متهم کرد که شهروندان افغان را ترغیب می‌کنند تا به نامزدهای اپوزیسیون رأی بدهند؛ حامد کرزی هرچند در آن انتخابات پیروز شد.
XS
SM
MD
LG