لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد


۲۵ نماینده مجلس طی کمتر از یک ماه امضای خود را از پای طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد خط زده‌اند.
۲۵ نماینده مجلس طی کمتر از یک ماه امضای خود را از پای طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد خط زده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که طرح سؤال نمایندگان مجلس از رییس جمهوری ایران که محور اصلی آن آشفتگی بازار ارز است و حدود یک ماه پیش با ۱۰۲ امضا به مجلس ارائه شده‌بود این بار با ۷۷ امضا از سوی مجلس اعلام وصول شده‌است.

علیرضا منادی، عضو هیات رییسه مجلس، روز یک‌شنبه ۱۴ آبان با اعلام این مطلب به واحد مرکزی خبر ایران هدف از این طرح را «تنویر افکار عمومی» توصیف کرد.

وی سپس به قرائت طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد پرداخت که در آن آمده‌است: «از اسفند سال ۹۰ تاکنون شاهد نوسانات زیادی در ارز بودیم که این مسئله باعث کاهش ارزش پول ملی شده که در نتیجه تبعاتی همچون افزایش تورم و نیز جلوگیری از تصمیم فعالان اقتصادی برای برنامه‌ریزی اقتصادی داشته‌است.»

این عضو هیات رییسه مجلس افزود: «از آنجا که وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را مسئول ارز کشور نمی‌داند و رییس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری کرده‌است آقای احمدی‌نژاد به عنوان تصمیم‌گیر در این باره به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد و اعلام موضع کند.»

علیرضا منادی در ادامه گفت: «چرا قیمت خرید تضمینی گندم به شکل نامناسب انجام شد به گونه‌ای که بخشی از گندم به ناچار به کشورهای همسایه صادر و بخشی نیز مصرف خوراک دام و طیور شد و دولت مجبور شد در این شرایط دو و نیم میلیارد دلار صرف واردات گندم کند. آیا این با اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام رهبری سازگاری دارد؟ همچنین ۱۵ هزار و ۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد کشور و با قیمت‌های متفاوت عرضه شده‌است.»

اختلاف در مورد دیدگاه رهبری

اعلام وصول طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد با ۷۷ امضا در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دهم آبان به مسئولان و روسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی هشدار داد که «کار خودشان را بکنند» و تاکید کرد که هر کس تا روز انتخابات اختلاف ایجاد کند «قطعاً خیانت کرده‌است».

با این حال، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره طرح سوال از رییس جمهوری ایران نظری نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز یک‌شنبه چند تن از نمایندگان مجلس که مخالف اجرایی شدن طرح سؤال از رییس جمهوری ایران بودند، پس از اعلام وصول این طرح با ابراز شک نسبت به تعداد امضاهای آن، تهدید به آبستراکسیون و ترک صحن علنی مجلس کردند.

بنا بر این گزارش، علیرضا زاکانی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس که مخالف این طرح بود، با اشاره به نظر رییس مجلس گفت: «آقای لاریجانی تاکید داشتند که راجع به این موضوع مقام معظم رهبری نظری نداده‌اند که کاملا درست است. ایشان هیچ نظری درباره سؤال از رییس جمهوری اعلام نکردند اما براساس منطق و فهم درست از شرایط فعلی پیگری طرح سوال از رییس جمهوری را به عنوان یک مسیر نادرست می‌دانیم.»

مهر هم‌چنین خبر می‌دهد که مهدی کوچک‌زاده، از دیگر نمایندگان مخالف این طرح طی سخنانی گفت: «انسان عاقل لازم نیست مثل بچه کوچک همه چیز را به او دستور دهند تا بفهمد. بنده و جمع دیگری از نمایندگان از فحوای کلام رهبری می‌فهمیم که تمایل به طرح سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی ندارند. اگر اختیار با رهبر معظم انقلاب بود تصمیم می‌گرفتند که تا این سوال طرح نشود. به انسان عاقل که نباید همه چیز را دستور دهند.»

این نماینده مجلس با اظهار اینکه «بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده اقدام شود» افزود که «مجلس اگر بنا باشد تابع نظر آقا نباشد ارزشی ندارد.»

یک ماه فرصت برای حضور رئیس جمهور

سؤال از رییس جمهوری اسلامی ایران درباره مواردی چون مشکلات ارزی و واردات گندم و خودرو با ۱۰۲ امضا ۱۹ مهرماه به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود و هیات رییسه نیز بررسی سوال را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داد.

خبرگزاری مهر گزارش داد که پس از بررسی این سؤال در کمیسیون مجلس، امضاکنندگان سؤال اعلام کردند که از پاسخ نمایندگان رییس جمهور قانع نشده‌اند.

پس از آن علی مطهری یکی از طراحان اصلی سؤال از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که طرح سوال از رییس جمهوری با ۸۳ امضا بار دیگر تحویل هیات رییسه شده‌است.

روز ۲۴ مهر اعضای فراکسیون اصولگرای مجلس، خبر دادند که امضاهای خود را برای سؤال از محمود احمدی‌نژاد پس می‌گیرند و فاطمه آلیا، عضو شورای مرکزی این فراکسیون در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت که «در فضای کنونی، همکاری بیشتر با دولت ضروری به نظر می‌رسد و اصولگرایان معتقدند که مطالبات را باید از راه‌هایی غیر از سؤال و استیضاح پیگیری کرد.»

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول این طرح از سوی هیات رییسه مجلس در صحن علنی، رییس جمهوری یک ماه فرصت دارد برای پاسخ در صحن علنی مجلس حضور یابد.

در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس به اجرا در آید این دومین بار خواهد بود که رییس دولت دهم ظرف هشت ماه گذشته برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان به مجلس فراخوانده می‌شود.

محمود احمدی نژاد برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۰ به مجلس رفت، اما پاسخ‌های او، ازجمله زیر سؤال بردن مدارک‌های تحصیلی نمایندگان، خشم نمایندگان مجلس را بر انگیخت.

پرسش‌های نمایندگان از رییس‌جمهور در آن جلسه به نکاتی چون «ضعف مدیریتی، در رأس امور ندانستن مجلس توسط محمود احمدی‌نژاد، و رعایت نکردن قوانین توسط دولت» مربوط می‌شد.

منصور آرامی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس روز ۱۸ مهر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در ارتباط با طرح سؤال جدید از محمود احمدی‌نژاد گفت که این بار «طبق آئین‌نامه اگر مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشود، احمدی‌نژاد کارت زرد می‌گیرد.»
XS
SM
MD
LG