لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۱

مالزی: هواپیمای گمشده در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است


نشست خبری نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی. ۲۴ مارس ۲۰۱۴.
نشست خبری نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی. ۲۴ مارس ۲۰۱۴.
نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی اعلام کرد بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای، پرواز شماره ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.

آقای رزاق که شامگاه دوشنبه چهارم فروردین در یک نشست خبری سخن می‌گفت، توضیح داد که بنا بر اطلاعات به‌دست آمده هواپیمای مفقود خطوط هوایی مالزی به سمت جنوب و به سوی اقیانوس هند پرواز کرده و آنجا سقوط کرده است.

به گفته نخست‌وزیر مالزی که پیراهنی مشکی بر تن کرده بود، آخرین موقعیت هواپیمای گمشده در غرب شهر ساحلی پرت استرالیا بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خطوط هوایی مالزی که هواپیمایی بویینگ ۷۷۷ به آن تعلق داشت نیز شب گذشته در یک پیامک به خانواده مسافران هواپیما اعلام کرد که «خطوط هوایی مالزی عمیقاً متأسف است که اعلام کند شکی باقی نمانده که پرواز ام‌اچ۳۷۰ راه خود را گم کرده بوده و هیچ‌یک از سرنشینان آن زنده نمانده‌اند.»

نخست وزیر مالزی در نشست خبری خود گفت: «با ‌‌نهایت تاسف و اندوه به شما اطلاع می‌دهیم که پرواز هواپیمای ام‌اچ۳۷۰ در جنوب اقیانوس هند به پایان رسید.»

او گفت اطلاعاتی که به یافتن محل سقوط هواپیما منجر شده، بر مبنای عملکرد بی‌نظیر ماهواره انگلیسی اینمارست ارائه شده است.

آقای رزاق گفت که جزئیات بیشتر فردا (سه‌شنبه) در یک نشست خبری دیگر ارائه خواهد شد.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا ۲۹ اسفند ماه اعلام کرده‌بود نیروهای تجسسی کشورش دو قطعه شناور پیدا کرده‌اند که ممکن است متعلق به هواپیمای ناپدید شده مالزی باشند.

هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی با شماره ۳۷۰، دو هفته پیش و در حالی که با ۲۳۹ مسافر از کوالالامپور عازم پکن، پایتخت چین شده بود، کمتر از یک ساعت پس از پرواز، از صفحه رادار‌ها ناپدید شد.

در دو هفته اخیر، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های جستجوی تاریخ با شرکت ده‌ها کشور و کشتی‌های جنگی و غیر جنگی، هواپیما و ماهواره در جریان بود تا شاید اثری از این هواپیما و مسافرانش یافته شود.

این نخستین بار در طول تاریخ است که سرنوشت یک هواپیما پس از سقوط بدون یافتن بقایا یا جعبه سیاه آن مشخص می‌شود.

آنگونه که نخست وزیر مالزی گفته و محدوده جستجو در روزهای اخیر نشان می‌دهد، هواپیمای یادشده پس از قطع ارتباط رادیویی و ناپدید شدن از صفحه رادار، هزاران کیلومتر به سمت جنوب و دقیقاً بر خلاف جهت اصلی خود پرواز کرده تا در ‌‌نهایت سقوط کرده است.

خطوط هوایی مالزی از امن‌ترین و مدرن‌ترین خطوط هوایی جهان است، همانطور که هواپیمای بویینگ ۷۷۷ یکی از پیشرفته‌ترین و امن‌ترین هواپیماهای دنیا به شمار می‌آید.

هنوز هیچ اطلاعی درباره دلایل قطع ناگهانی ارتباطات رادیویی، و علت ناپدید شدن و سقوط این هواپیما ارائه نشده است.
XS
SM
MD
LG