لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

تهدید اسلامگرایان مالی به انجام عملیات تلافی‌جویانه در «قلب فرانسه»


نیروهای فرانسوی عازم مالی.
نیروهای فرانسوی عازم مالی.
شورشیان اسلامگرا مالی که هدف حملات هواپیماهای فرانسوی قرار دارند تهدید کرده اند که عملیات تلافی جویانه ای را در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد. آخرین گزارش ها حاکی از کشته شدن ۶۰ شورشی در شمال مالی است.

گزارش ها حاکی است که هواپیماهای جنگی فرانسه بامداد روز دوشنبه، ۲۵ دی، به حملات هوایی خود در شمال مالی ادامه دادند.

نیروهای فرانسوی روز یکشنبه نیز شهر گائو و اطراف آن را هدف بمباران های خود قرار دادند که به گزارش خبرگزاری فرانسه در جریان آن ۶۰ شورشی کشتند. بنابر این گزارش، بمباران‌های ارتش فرانسه طی روزهای اخیر در گائو و دیگر شهرهای شمالی مالی از جمله کُنا، یازده کشته و بیش از ۶۰ زخمی در میان غیرنظامیان بر جای گذاشته است.

فرانسه که به درخواست دولت مالی وارد این درگیری نظامی شده می‌گوید نگران خطرات قدرت گرفتن تندروهای اسلامی مرتبط با القاعده در مالی است و برای جلوگیری از سقوط مالی به دست افراطیون اسلام‌گرا اقدام به عملیات نظامی کرده‌است.

شورشیان اسلام‌گرای مالی از چند روز پیش اعلام کرده‌اند که قصد دارند به تلافی بمباران‌های فرانسه عملیاتی را در خاک این کشور انجام دهند و روز یکشنبه نیز یکی از سخنگویان شورشی‌ها گفت که فرانسه «به اسلام اعلان جنگ داده است» و اسلامگرایان نیز عملیاتی تلافی‌جویانه در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد.

با وارد شدن عملیات نظامی فرانسه علیه شورشیان اسلام‌گرای مالی به روز چهارم، ایالات متحده و بریتانیا نیز ورود به جنگ علیه شورشیان را در دست بررسی دارند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار است روز دوشنبه در این زمینه تشکیل جلسه دهد.

نیمه شمالی کشور آفریقایی مالی از مدتی پیش شاهد ورود شمار زیادی از افراد مسلحی بوده است که پیش از این با معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، همکاری می‌کردند. این افراد به همراه مسلمانان افراطی محلی هم‌اینک مقررات اسلامی به سبک طالبان افغانستان را بر این منطقه از مالی حاکم کرده‌اند.

مالی از مستعمرات پیشین فرانسه است و دولت «دیونکوندا ترائوره»، رییس‌جمهوری مالی، که بر اثر تنش‌های سیاسی اخیر تضعیف شده برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی شمال از فرانسه کمک خواسته است و عملیات نیروی هوایی فرانسه در مالی نیز در همین ارتباط اجرا می‌شود.

به نوشته روزنامه‌های فرانسوی، لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت که عملیات نظامی فرانسه در مالی چند هفته بیشتر به درازا نخواهد انجامید.

وی در سخنان خود مقایسه عملیات فرانسه در مالی با عملیات نیروهای غربی در افغانستان را «نادرست» خوانده و گفته که «قصد نداریم برای همیشه در مالی بمانیم.»

فرانسه هم‌اینک چند صد نیروی نظامی زمینی در مالی دارد و قرار است صدها نظامی نیز از کشورهای آفریقایی همسایه مالی به این سربازان بپیوندند.

شورشیان مالی روز یکشنبه به تحمل تلفات سنگین از حملات فرانسه اذعان کردند اما «ساندا ولد بوماما»، سخنگوی گروه انصارالدین که گروه اصلی شورشیان شمال است روز یکشنبه گفت که «این یک جهاد است و مردن در جهاد امری عادی است.»
XS
SM
MD
LG