لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

در صورت حمله نظامی به سوریه کدام اهداف اولویت دارند؟


پس از این‌که دولت آمریکا گزارش چهار صفحه‌ای سرویس‌های اطلاعاتی خود مبنی بر کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی توسط دولت سوریه در ۲۱ اوت گذشته در منطقه غوطه شرقی را با «اطمینان بالا» منتشر کرد، اکنون همه نگاه‌ها به زمان آغاز این حمله و اهداف آن بر روی زمین نشانه رفته است.

مقام‌های آمریکایی سخن از یک حمله محدود گفته‌اند اما توضیح بیشتری درباره اهدافی که ممکن است در این حمله مورد هجوم قرار بگیرد، نداده‌اند. تحلیل‌گران در منطقه خاورمیانه فهرست متنوعی از اهداف نظامی و اطلاعاتی سوریه ارائه می‌دهند که ممکن است در این حمله مورد هجوم قرار بگیرد. در دو نقشه ارائه‌شده در این نوشتار مهم‌ترین اهداف حمله احتمالی به سوریه ترسیم شده است.

در نقشه بالا مهمترین فرودگاه‌های نظامی و غیر نظامی سوریه آمده است که احتمال می‌رود در حمله نظامی هدف موشک‌های کروز و تاماهاک قرار بگیرد. این فرودگاه‌ها در دمشق و شماری از استان‌های سوریه گسترده‌اند که در درجه اول فرودگاه ضمیر در نزدیکی دمشق، قصیر در نزدیکی حمص٬ فرودگاه دیرالزور، منطقه طبقه و لاذقیه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

همچنین در این نقشه برخی انبارها و مراکز ساخت جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه به تصویر کشیده شده است که عمده‌ترین آنها مخازن موجود در دمشق و حومه آن، لاذقیه، حمص، حماه و منطقه سفیره در حلب است. اما بعید به نظر می‌رسد که دولت‌های غربی به طور مستقیم به این مخازن حمله کنند و چنین اماکن حساسی فقط از جهت مراقبت و ردیابی تحت پوشش نیروهای غربی قرار می‌گیرند.

در نقشه پایین مهمترین مراکز اطلاعاتی و امنیتی سوریه در پایتخت به تصویر کشیده شده است که احتمال می‌رود اکثر این مراکز مورد هجوم حملات سنگین موشکی قرار بگیرد:



این مراکز امنیتی و اطلاعاتی به علاوه گارد ریاست جمهوری و سپاه چهارم سوریه به مثابه نماد قدرت و حاکمیت دولت سوریه و رئیس جمهور آن بشار اسد به ‌شمار می‌آیند که با آسیب دیدن آنها، حاکمیت خانواده اسد بر سوریه آسیب جدی خواهد دید.

همه این مراکز با یک مدیریت متمرکز از سوی بشار اسد و برادر کوچک وی ماهر اسد رهبری می‌شوند. هم‌اینک ماهر اسد هم رئیس گارد ریاست جمهوری و هم فرمانده سپاه چهارم سوریه است و از نظر سلسله مراتب قدرت در سوریه، نفر دوم بعد از بشار اسد به ‌شمار می‌آید.
XS
SM
MD
LG