لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

«اصل اتهام مهدی خزعلی این است که حرف می‌زند»


مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی.
مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی.
خانواده مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی از ادامه اعتصاب غذای او که بیش از صد روز از آن سپری شده، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مهدی خزعلی که فرزند آیت‌الله علی خزعلی است دور جدید اعتصاب غذای خود را از یک‌شنبه ۱۰ دی ماه ۹۱ آغاز کرده‌است و در «اعتصاب غذای‌ تر» بسر می‌برد.

در گفت‌وگو با محمدصالح خزعلی فرزند مهدی خزعلی ابتدا پرسیده‌ایم که دقیقا پدر او چند روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

صالح خزعلی: پدرم الان در صد و نهمین روز اعتصاب غذایشان به سر می برند.

در این مرحله، خواسته شما از قوه قضائیه جمهوری اسلامی چیست؟

بحث قوه قضائیه نیست. برای بازداشت پدرم حکمی صادر نشده است. یعنی حکمی به ایشان ابلاغ نشده است. البته گرچه باید از قوه قضائیه خواست که به ایشان هم رسیدگی شده و هم آزاد بشود چون به هر حال باید تحت نظر قوه قضائیه باشد ولی خب این طور نیست.

تنها شخصی که ما الان از ایشان خواهش داریم که به این مسئله رسیدگی کنند، شخص رهبری است که ایشان باید به این مسئله رسیدگی کنند و تنها حرف و نظر ایشان باعث حل شدن این مسئله می شود.

خواسته آقای مهدی خزعلی – پدرتان- چیست؟ اصولا ایشان برای چه دست به اعتصاب غذا زده‌اند؟

ایشان از تاریخ دهم دی‌ماه دست به اعتصاب غذا زدند و دقیقا روزی است که برای ایشان یک وثیقه صد میلیون تومانی تعیین شد ولی در این باره به ما چیزی گفته نشد.

ایشان هم برای همین دست به اعتصاب غذا زدند. تا پنجاه روز اولی که برای ایشان وثیقه صادر شده اصلا به ما گفته نشد و بعد از پنجاه روز که به ما گفتند ما وثیقه را گذاشتیم باز هم او را آزاد نکردند و قاعدتا ایشان باید الان با قید وثیقه آزاد باشند و سر یک سری مسائل دیگری که اصلا معلوم و مشخص نیست که چه هست و چه کسی دستور داده؟ الان ایشان بازداشت هستند.

اتهام‌های اصلی آقای مهدی خزعلی چه هست و دقیقا چرا ایشان را بازداشت کرده اند
من دقیقا اتهامی که در پرونده ایشان ذکر شده و نوشته شده که بابت آن بازداشت شده اند را نمی دانم. ولی اصل اتهام ایشان این است که ایشان حرف می‌زند. یعنی تمام مشکل آقایان این است که ایشان می آیند بیرون و حرف می‌زنند.

ایشان چه حرفی می‌زنند؟

به هر حال چیزی که ما شنیده ایم این است که ایشان جو انتخابات را متشنج می کنند و بایستی همچنان در بازداشت باشد.
دستور این طور بوده است.

آیا می‌دانید که چرا ایشان را آزاد نمی‌ کنند؟ وکیلتان در این مورد آیا کاری انجام داده اند؟

وکیل ایشان را بازداشت کردند و وکیلشان از وکالت استعفا داد. یعنی او را بازداشت کردند و گفتند که باید استعفا بدهد و او هم از وکالت پدرم استعفا داد.

الان هم ایشان در حال حاضر وکیلی ندارند و اینکه چه کسی دستور بازداشت داده؟ بله می دانیم. ولی فعلا بنا بر گفتن نداریم.

آخرین باری که شما پدرتان را در زندان دیدید کی بود؟ در کدام زندان ایشان را ملاقات کردید؟

ما ایشان را هفته پیش روز پنجشنبه در ملاقات کابینی در زندان ۲۰۹ اوین دیدار کردیم. بعد از دو هفته توانستیم ایشان را به مدت ۲۰ دقیقه دیدار کنیم.

وضعیت روحی و جسمی آقای مهدی خزعلی چطور بود؟

ایشان به لحاظ روحی همچنان خیلی محکم بود و هر چه ما اصرار کردیم که اعتصابشان را بشکنند قبول نمی‌کردند و می‌گفتند که تا آخر راه ایستاده‌اند و تا آخر ادامه خواهند داد.

ولی به لحاظ جسمی هم نسبتا بهتر بودند چون چند روزی بود که اجازه داده بودند به او سرم و ویتامین‌ها تزریق شود و او را مرتبا هر روز به بهداری منتقل کرده و سرم و ویتامین به او تزریق می کردند.

اینکه می‌گویم بهتر بودند به این معنا نبود که خوب و عادی باشند ولی به هر حال از روی فشار خون پنج و ضربان قلب ۳۷ به وضعیت نرمال‌تری رسیده بود ولی باز هم برای راه رفتن مشکل داشتند و یک نفر دست ایشان را گرفته بود که دو بار نزدیک بود به زمین بیافتند و تعادل خودشان را از دست دادند که آن مامور ایشان را گرفت.

خیلی لرز داشتند یعنی از شدت ضعف ، لرز داشتند که به هر حال ما امیدوار بودیم که تزریق این سرم باز هم خوب است و ایشان را حفظ می کند ولی در تماسی که ایشان روز دوشنبه – یعنی دو روز پیش – با ما داشتند گفتند که دیگر اجازه نمی دهند همان سرم را هم تزریق کنند ولی ما نمی دانیم چرا چنین تصمیمی گرفته اند.

در حال حاضر خواسته خانواده آقای مهدی خزعلی از مقام های جمهوری اسلامی چیست؟

خواسته ما این است که ایشان هر چه زودتر آزاد بشود و هیچ دلیلی برای ادامه بازداشت ایشان وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG