لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

هشدار مرکل در مورد بازگشت تحریم‌ها در صورت قصور ایران


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت، گفت که باید به مذاکرات اتمی با ایران شانس داد، اما در صورت لزوم باید آماده اِعمال دوباره تحریم‌های لغوشده علیه ایران نیز بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم مرکل که در یکی از مراسم اتاق بازرگانی آمریکا سخن می‌گفت افزود که ایران باید به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو عمل کند.

وی اظهار داشت: «اگر ایران به تعهداتش عمل نکند یا آنها را به طور کافی اجرا نکند، ما هم آماده خواهیم بود تعلیق محدود کنونی که در مورد برخی تحریم‌ها انجام شده را کنار بگذاریم.»

صدراعظم آلمان اضافه کرد: «اما اول از همه باید به مذاکرات فرصت بدهیم.»

کمالوندی: در حال حاضر حتی یک سانتریفیوژ تعطیل نشده‌ است

در همین حال در حالی که طرف‌های غربی مذاکره با ایران خواستار محدود شدن فعالیت سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند، روز شنبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تعطیل نشدن سانتریفیوژها خبر داد.

معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با فارس تأکید کرد: «در حال حاضر هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای و حتی یک سانتریفیوژ تعطیل نشده‌ است.»

وی این‌گونه توضیح داد که «طی چهار پنج سال گذشته به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سانتریفیوژ به دلایل سیاسی گاز تزریق نمی‌کردند و ما هم به آنها گاز تزریق نکردیم، ولی سانتریفیوژهایی که کار می‌کردند کماکان نیز کار می‌کنند.»

واکنش مری هرف به مقاله ظریف

در همین حال بنا بر گزارشی که روز جمعه ۱۲ اردیبهشت در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده مری هرف، سخنگوی این وزارتخانه، جمعه شب در نشستی خبری به مسائل مطرح‌شده در مقاله جدید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، واکنش نشان داده‌ است.

محمدجواد ظریف با انتشار مقاله‌ای در شماره جدید نشریه آمریکایی «فارن افرز» با خوش‌بینی زیادی در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای سخن گفته و روند پیشرفت این مذاکرات را «به طور غیرمنتظره‌ای پرشتاب» توصیف کرده‌ است.

خانم هرف در واکنش به این مقاله با ذکر این‌ که «به نظر من ما از یک حس واقع‌گرایی مشترک برخورداریم» گفت که «همه ما سر میز مذاکره هستیم و با حسن نیت مذاکره می‌کنیم».

وی در ادامه گفت که «این بهترین فرصتی است که تا به‌ حال پیش آمده تا این موضوع را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنیم.»

وی با این حال افزود که در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات نمی‌توان مطمئن بود و در مورد آینده آن نمی‌توان نظری داد.
XS
SM
MD
LG