لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

سفر مرکل به چین با درخواست کاهش واردات نفت از ایران


از دیدارهای پیشین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و ون جیابو، نخست‌وزیر چین.
از دیدارهای پیشین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و ون جیابو، نخست‌وزیر چین.
یکی از منابع دولتی آلمان روز سه‌شنبه خبر داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارد از سفری که این هفته به چین دارد برای ترغیب مقام‌های چینی به کاهش واردات نفت از ایران استفاده کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته پیش توافق کردند تا از تاریخ یکم ژوئیه، اوایل تابستان، تمامی واردات نفت خود را از ایران متوقف کنند تا بدین‌وسیله بر فشارها علیه جمهوری اسلامی جهت توقف برنامه هسته‌ای‌اش بیفزایند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که «یک منبع دولتی آلمان» در آستانه سفر روز چهارشنبه آنگلا مرکل به چین در یک جلسه خبری از این تصمیم خانم مرکل خبر داده ‌است.

محور اصلی گفت‌وگوهای صدراعظم آلمان با مقام‌های چینی، اعتمادسازی تجاری میان چین و اتحادیه اروپا خواهد بود.

منبع دولتی آلمانی مورد اشاره رویترز در این جلسه گفته‌ است: «این در جهت منافع آلمان است که چین واردات خود از ایران را افزایش ندهد؛ و خوب خواهد بود اگر چین واردات خود [از ایران] را کاهش دهد.»

چین که از هم‌پیمانان حکومت ایران و از شرکای اصلی تجاری جمهوری اسلامی است همواره با استفاده از اهرم تحریم در مناقشه هسته‌ای با ایران مخالفت کرده و هم‌چنان تأکید داشته است که این مناقشه باید از طریق «گفت‌وگو و رایزنی» حل شود.

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت صادراتی ایران است هم‌چنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد و یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۶ ژانویه تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران را «غیر سازنده» خواند.

اما با این وجود چین برای ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده‌ است که به گفته مقام‌های چینی این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته‌ است.

در همین حال با افزایش فشارهای ایالات متحده بر چین برای توقف خرید نفت از ایران، ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، اوایل ماه جاری سفری به عربستان، امارات و قطر انجام داد و چند قرارداد مربوط به بخش انرژی با این کشورها امضا کرد.

در حالی که تلاش‌های قدرت‌های غربی برای مسدود کردن صادرات نفت ایران ادامه دارد، وزارت انرژی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد هیچ گونه تصمیمی برای بستن راه صادرات نفت ایران ندارد و همچنین خرید نفت از ایران را متوقف نخواهد کرد.

یکی از مسئولان وزارت نفت هند نیز پیش از این اعلام کرده‌ است این کشور قصد ندارد میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهد.
XS
SM
MD
LG