لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

سخنگوی اشتون: به جای صحبت از زمان و مکان می‌خواهیم مذاکره کنیم


مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای پنج به علاوه یک، روز ۲۷ فوریه، ۷ اسفند و قزاقستان را به عنوان زمان و مکان دور تازه مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرده است.

مذاکراتی که حدود یک سال بدون هیچ پیشرفتی راکد مانده است. هنوز تیم مذاکره‌کننده ایرانی به این درخواست گروه پنج به علاوه یک پاسخ نگفته است.

در همین باره رادیو فردا گفت‌وگویی داشته است با مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از او درباره این درخواست و شرایط آن پرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00
لینک مستقیم


آیا گروه پنج به علاوه یک این پیشنهاد تازه را به گروه مذاکره‌کننده ایرانی به صورت رسمی فرستاده است؟

ما از حدود دو ماه پیش در ماه دسامبر، در حال پیشنهاد زمان و مکان‌های مختلف برای ادامه مذاکرات با ایران هستیم. و آخرین پیشنهاد ما برای دیدار در استانبول مورد موافقت طرف ایرانی قرار نگرفت. و حال قزاقستان را برای پایان ماه فوریه پیشنهاد دادیم. و به نظرم این نشانهٔ خوبیست که وزیر خارجه ایران این موضوع را تایید کرده، و حال امیدواریم که از سوی گروه مذاکره‌کننده ایرانی هم تایید شود.

در آخرین اظهارنظرها از سوی ایران، مصر به عنوان یکی از مکان‌های مورد نظر اعلام شده بود. از چه رو قزاقستان این‌بار پیشنهاد شده است؟

در طول این مدت گروه پنج به علاوه یک، یا سه به علاوه سه، بسیار منعطف عمل کرده است و مکان‌ها و زمان‌های متعددی را پیشنهاد کرده است. ایران هر بار با پیشنهادهای ضد آن، یا پیش‌شرط‌ها و دلایلی پاسخ داده که به نظر می‌آمد که بیشتر در حال به تاخیر انداختن مذاکرات هستند. و به نظر می‌آید قزاقستان می‌تواند جایی باشد که هر دو طرف آمادگی دیدار در آنجا را داشته باشند. ما بسیار منعطف بوده‌ایم و برای ما مهم است که بالاخره در جایی این مذاکرات از سر گرفته شود و گفت‌وگوهایی سازنده انجام شود. و به جای صحبت از زمان و مکان می‌خواهیم درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کنیم.

اگر ایران با این پیشنهاد تازه موافقت کند درباره چه موضوعاتی صحبت خواهد شد؟

موضوع این است که ما می‌خواهیم ایران به جامعه بین‌المللی تضمین دهد که برنامه هسته‌ای‌اش برای مصارف صلح‌آمیز است. ما شک و شبهاتی در این زمینه داریم. پیشنهادهایی در این زمینه دادیم و خواستار پاسخگویی هستیم، خصوصا در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا. ما می‌خواهیم ایران به صورت جدی درباره این پیشنهادهای ما گفت‌وگو و مذاکره کند. جامعه بین‌المللی خواستار این است که ایران صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش را اثبات کند.

آقای مان، در کنفرانس امنیت مونیخ که امروز یکشنبه به کار خود پایان داد، بسیار از تمایل به گفت‌وگو شنیدیم. به نظر شما این به دلیل دیدن دریچه امید است یا ترس از بدتر شدن اوضاع؟

خب ما مطمئننا به پیشرفت امیدواریم. برای همین می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. ما فقط به صرف حرف زدن، گفت‌وگو نمی‌کنیم. اما اکنون توپ در زمین ایران است. ما پیشنهادهایمان را داده‌ایم و این ایران است که باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. اینکه چقدر پیشرفت به دست می‌آید، کاملا بستگی به این دارد که ایران تا چه حد مشارکت در این روند آماده است، ما امیدواریم که ایران آماده باشد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG