لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

دادگاه فدرال مصادره کتیبه‌های باستانی ایران در شیکاگو را مجاز ندانست


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
بر پایه حکم جدید دادگاه فدرال در شیکاگوی آمریکا به شاکیان پرونده بمب‌گذاری تروریستی ۱۹۹۷ در اسرائیل اجازه داده نمی‌شود تا اشیای باستانی ایران در موزه‌های شیکاگو را به عنوان غرامت تحویل بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «رابرت گِتِلمن»، قاضی این پرونده روز جمعه هشتم فروردین با صدور این حکم از تحویل اشیای باستانی ایران به شاکیان این پرونده جهت پرداخت غرامت ۴۱۲ میلیون دلاری جلوگیری کرده‌است.

این پرونده که حدود ده سال است در جریان است مربوط می‌شود که یک حمله انتحاری در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس که در جریان آن ۵ تن جان باخته و حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

گروه فلسطینی حماس مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌است و دادگاهی در واشینگتن بعدها حکم کرد که ایران به این خاطر که تأمین‌کننده مالی حماس است و به این گروه آموزش می‌دهد باید مبلغ ۴۱۲ میلیون دلار به بازماندگان بپردازد.

در دهه ۱۹۹۰ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر طبق آن بازماندگان قربانیان حملات تروریستی می‌توانند از طریق دادگاه‌های آمریکا از دولت‌هایی که در این حملات تروریستی دست داشته‌اند غرامت طلب کنند.

«رابرت گتلمن»، قاضی دادگاه فدرال شیکاگو در مورد تصمیم خود گفت که «شرایط غم‌انگیز» بازماندگان حمله تروریستی را درک می‌کند اما شاکیان این پرونده نتوانسته‌اند نشان دهند که اشیای این موزه‌ها متعلق به دولت ایران است.

«مت استالپر» که نظارت بر مجموعه ایرانی در مؤسسه شرقی شیکاگو را برعهده دارد نیز گفت که: «خوشحالم که این اشیا قرار نیست از دست رفته و تبدیل به پول شود.»

پیش از این در فروردین‌ماه سال ۹۰ نیز دادگاه تجدیدنظر در شیکاگو در پرونده استفاده از این اشیا به عنوان غرامت، به نفع ایران رأی صادر کرده‌بود.

هزاران لوح باستانی ایران در شیکاگو

اشیای یادشده شامل هزاران لوح و کتیبه ایرانی است که به خطوط باستانی نوشته شده و قدمتی بیش از دو هزار سال دارند.

این اشیا در موزه تاریخ طبیعی فیلد در شیکاگو و هم‌چنین در مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند.

دانشگاه شیکاگو طی سالیان گذشته به مرور بیش از ۳۰ هزار شیء باستانی را به ایران بازگردانده‌است.

«مت استالپر»، که نگهداری از این اشیا در شیکاگو را برعهده دارد به آسوشیتدپرس گفت زمانی که ثبت بقیه این اشیا نیز به انجام برسد تمامی این اشیای باستانی به ایران بازگردانده خواهد شد.

بخش اعظم این کتیبه‌ها از دهه ۱۹۳۰ طبق قراردادی درازمدت که با حکومت وقت ایران امضا شد به صورت عاریه‌ای در مؤسسه شرقی شیکاگو قرار گرفت.

«رابرت گتلمن»، قاضی پرونده یادشده با اشاره به قرارداد حکومت وقت ایران گفت که این اشیا برای مقاصد دانشگاهی و پژوهشی از سوی ایران قرض داده شده و از آنجا که به عاریه دادن آن برای مقاصد تجاری نبوده نمی‌توان آنها را مصادره کرد.

شاکیان این پرونده اما می‌گویند که حدود ۲۰ هزار شیء از اشیای موزه دانشگاه شیکاگو را می‌توان به عنوان دارایی‌های تجاری ایران درنظر گرفت اما قاضی یادشده این امر را رد کرده‌است.

موزه فیلد نیز می‌گوید که قطعات عتیقه خود را که شامل کاشی‌هایی پنج‌هزارساله مربوط به نخستین جوامع کشاورزی در جهان می‌شود در دهه ۴۰ به صورت قانونی خریداری کرده است.

شاکیان این پرونده می‌گویند که این خریداری‌ها قانونی نبوده و بنابر این دولت ایران صاحب این اشیا است؛ ادعایی که دادگاه شیکاگو آن را نپذیرفته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات موزه‌های مختلف آمریکا به دقت پرونده اشیای باستانی ایران در موزه تاریخ طبیعی فیلد و مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو را دنبال می‌کنند زیرا این مقامات نگران بودند که اگر حکمی خلاف منافع این دو موزه صادر شود کلکسیون‌های تمامی موزه‌ها در آینده با چنین خطری روبه‌رو شود.

آن‌گونه که قاضی گتلمن نیز اشاره کرده‌است مقامات دولتی آمریکا نیز به این پرونده وارد شده و با استفاده از اشیای موزه برای پرداخت این غرامت مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG