لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

مصطفی دنیزلی: برای سرمربی‌گری پرسپولیس به تهران می‌روم


مصطفی دنیزلی (Mustafa Denizli).
مصطفی دنیزلی (Mustafa Denizli).
مصطفی دنیزلی، سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس، پنج‌شنبه شب در آخرین حضورش به عنوان کارشناس شبکه لیگ تی‌وی (TV) ترکیه اعلام کرد که پیشنهاد سرمربی‌گری پرسپولیس را قبول کرده و تا پایان فصل آینده روی نیمکت این تیم خواهد نشست.

او که از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبال ترکیه است، سابقه هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را دارد و در تیم‌های معتبر گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش هم سرمربی بوده‌است.

دنیزلی چهار جام را با گالا فتح کرد. با تیم ملی ترکیه به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰ رسید. با فنرباغچه فاتح سوپرلیگ ترکیه شد و با بشیکتاش، هم جام حذفی را برد و هم سوپرلیگ را.

دنیزلی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در ترکیه از پرواز جمعه شب به تهران برای امضای قرارداد با پرسپولیس خبر داده‌است.

مارکوس مرک، کارشناس داوری شبکه لیگ تی‌وی ترکیه، در این باره خطاب به دنیزلی گفت: «طی مدتی که کنار هم فوتبال ترکیه را تجزیه و تحلیل می‌کردیم مانند یک خانواده بودیم و از دست دادن دنیزلی دردناک است. همه در حوزه فوتبال و در خارج از فوتبال شخصیت شما را دوست دارند. خوش به حال ایرانی‌ها که حالا از وجود شما استفاده خواهند کرد.»

دنیزلی نیز پاسخ داد: قبلاً هم در ایران بودم، اما آن زمان تنها رفته بودم و این بار با همسرم به تهران می‌روم. من ایران را دوست دارم، اما تنها نگرانی‌ام این است که آیا همسرم از زندگی در تهران رضایت خواهد داشت یا نه.»

او در شرایطی هدایت تیم بحران‌زده پرسپولیس را برعهده می‌گیرد که سرخ‌پوشان تهران در پایان نیم‌فصل لیگ برتر، وسط جدول در رده نهم قرار دارند و ۱۴ امتیاز از استقلال تهران صدرنشین رقابت‌ها عقب افتاده‌اند.

با این حال خبر بازگشت احتمالی مهدی مهدوی‌کیا به پرسپولیس، کاهش محرومیت محمد نصرتی، جذب یک مهاجم خارجی، تمایل این باشگاه برای به خدمت گرفتن هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری و بهبودی تعدادی از مصدومان این باشگاه، می‌تواند تیمی به مراتب نیرومندتر از نیم‌فصل نخست را در اختیار دنیزلی بگذارد.

بازگشت این مربی محبوب در فوتبال ترکیه به عرصه مربی‌گری، در رسانه‌های این کشور هم بازتاب چشمگیری داشته‌است. روزنامه حریت نوشت: اسطوره فوتبال ترکیه که به مدت یک سال و نیم به عنوان مفسر تلویزیونی کار کرد، به مستطیل سبز بازگشت.

روزنامه ملیت نیز در گزارش خود نوشت: دنیزلی راضی شد پس از مدتی دوری از نیمکت، بار دیگر در این کسوت ظاهر شود. روزنامه صباح با درج خبر سرمربی‌گری دنیزلی در پرسپولیس نوشت: او کسی است که در گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش، سه قطب فوتبال ترکیه افتخارآفرین بوده‌است.

کارنامه دنیزلی در ایران

دنیزلی اولین بار در سال ۱۳۸۳ با دعوت مصطفی آجورلو مدیرعامل وقت باشگاه پاس به تهران آمد و جایگزین مجید جلالی شد. پاس که مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر بود، با جلالی نتایج ضعیفی را کسب کرده و شرایط مساعدی نداشت.

او در اولین تجربه‌اش در لیگ برتر ایران، با نتیجه ۵-۱ برق شیراز را شکست داد و به تدریج وضعیت این تیم را در جدول رده‌بندی بهبود بخشید.

در لیگ قهرمانان آسیا نیز بدون باخت به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیدند. تساوی ۱-۱ با العین در امارات با گل به خودی محمد نصرتی رقم خورد. در تهران هم بازی تا دقیقه ۸۳ با نتیجه ۳-۱ به نفع شاگردان دنیزلی بود، اما دو گل پیاپی و تساوی ۳-۳ در دقایق پایانی باعث حذف پاس شد. العین هم در نهایت به جام قهرمانی رسید.

در فصل بعدی لیگ برتر، در هفته بیست و ششم که پاس با ذوب آهن بازی داشت، دنیزلی به دلیل اختلاف نظر با آجورلو و در حمایت از بازیکنانی که حقوق خود را دریافت نکرده بودند، به اصفهان نرفت و پاس این بازی را ۳-۰ باخت. همین شکست منجر به قهرمانی استقلال با برتری فقط یک امتیاز نسبت به پاس شد.

دنیزلی در سال ۱۳۸۵ و بعد از خروج «آری هان»، سرمربی هلندی پرسپولیس، جای او را گرفت. در نخستین بازی این تیم با سرمربی‌گری دنیزلی، پرسپولیس در مشهد ۳-۲ مغلوب ابومسلم شد.

شهریور ۸۵ در بازی رفت فینال جام حذفی، پرسپولیسی‌ها یک پنالتی را از دست دادند و در بازی برگشت نیز مسعود مرادی در دقیقه ۱۱۹ یک پنالتی برای پرسپولیس نگرفت که در آن مقطع جنجال‌های فراوانی را در پی داشت.
در ضیافت پنالتی‌ها سپاهان بهتر عمل کرد و در نهایت دست دنیزلی از رسیدن به جام کوتاه ماند.

در لیگ برتر، پرسپولیس بازی‌های زیبایی ارائه می‌کرد. پرسپولیس توانست اختلاف ۱۲ امتیازی‌اش با استقلال را جبران کند و در نهایت بالاتر از این تیم در رتبه سوم بایستد و عنوان برترین خط حمله لیگ را نیز نصیب این تیم کند.

۱۲ آبان ۸۵ در اولین شهرآورد دنیزلی، پرسپولیس ۲-۱ استقلال را شکست داد. او دو ماه پس از این بازی، حکم اخراج دستیارش حمید استیلی را صادر کرد.

در جام حذفی اما باز هم یک پنالتی سرنوشت دنیزلی را عوض کرد. پنالتی اشتباه از محسن قهرمانی در لحظات آخر وقت قانونی که کارشناسان داوری آن را مردود می‌شمردند، باعث تساوی بازی در وقت عادی شد و در وقت اضافی نیز پرسپولیس حذف شد.

او سپس با حضور در شبکه دوم سیما، در شرایطی که به شدت افسرده بود، با جملاتی شکسته و با مکث‌های طولانی خطاب به محسن قهرمانی گفت: «من از ایران می‌روم... من باختم محسن... قبول می‌کنم... حرفی نمی‌زنم... اما بگو که اشتباه کردی... محسن بگو...»

بخش فارسی سایت گل در مروری بر عملکرد دنیزلی با تیم‌های ایرانی، آمار زیر را منتشر کرده‌است.

لیگ برتر: ۷۵ بازی (۳۷ برد، ۲۶ تساوی، ۱۲ باخت) ۱۳۱ گل زده و ۸۱ گل خورده
جام حذفی: ۱۱ بازی (۵ برد، ۴ تساوی، ۲ باخت) ۲۵ گل زده و ۱۵ گل خورده
لیگ قهرمانان آسیا: ۸ بازی (۵ برد، ۳ تساوی) ۱۶ گل زده و ۸ گل خورده
XS
SM
MD
LG