لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

آغاز محاکمه یک ایرانی در آمریکا به اتهام کمک به برنامه فضایی تهران


محاکمه یک شهروند ایرانی- آمریکایی به نام نادر مُدانلو که متهم است با نقض تحریم‌های ایران به برنامه پرتاب ماهواره مخابراتی جمهوری اسلامی کمک کرده‌است روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت، در ایالت مریلند آمریکا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید سِیلِم، قاضی این دادگاه، با بیان این‌که پرونده یاد شده ابعاد پیچیده‌ای دارد گفت که آقای مدانلو از مغایرت فعالیت‌های خود با قوانین تحریمی علیه ایران با خبر بوده است.

محاکمه آقای مدانلو قرار است چهار تا شش هفته به طول بینجامد و در صورت اثبات هر یازده اتهامی که به او وارد شده، وی ممکن است به چند دهه حبس محکوم شود.

داگلاس میلر، وکیل مدافع نادر مدانلو، در جلسه دادگاه گفت که با وجود تحقیقات درازمدت و گسترده‌ای که موکل او چندین سال در معرض آن قرار داشته مقامات هنوز نتوانسته‌اند نتیجه مشخصی از این تحقیقات به‌دست آورند.

نادر مدانلو، ۵۲ ساله، متهم است که با انعقاد قراردادهای تجاری به پرتاب ماهواره مخابراتی «سینا-۱» ایران از پایگاهی در روسیه کمک کرده و در قبال آن ۱۰ میلیون دلار دریافت گرفته است.

پرتاب ماهواره «سینا-۱» در سال ۲۰۰۵ آغاز برنامه فضایی ایران را رقم زد و پرتاب آن به خاطر اینکه تنها چند روز پس از درخواست رییس جمهوری ایران برای «محو اسرائیل از صفحه روزگار» صورت گرفت حساسیت‌های زیادی بر انگیخت.

قضات فدرال ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ اعلام کردند که نادر مدانلو متهم است از طریق دلالی در فروش فناوری و سخت‌افزار به ایران پرتاب این ماهواره را ممکن ساخته است.

خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده‌ بود که نادر مدانلو با حمید مالمیریان که خود را نماینده دولت ایران معرفی می‌کرد، و مسئولان شرکت «پولیوت» روسی دیدار کرد تا قراردادی برای پرتاب ماهواره با آنها ببندد.

مقامات آمریکایی افزودند که او در این امر پنج همدست داشته است که در اتهام‌نامه دادگاه آمریکایی ۱۰ میلیون دلار جریمه برای هر یک از شش متهم درخواست شده است.

پنج همدست مدانلو، از جمله شخصی به نام رضا حیدری، در صورت محکوم شدن به پول‌شویی، هر کدام، با حکم ۲۰ سال زندان روبرو می‌شوند.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فناوری به ایران منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG