لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

ناتو نیروهای خود را در شرق اروپا تقویت می‌کند


آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین گفت که در واکنش به وخیم‌تر شدن بحران اوکراین قصد دارد نیروهای هوایی، دریایی، و زمینی خود را در اروپای شرقی تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل سازمان ناتو پس از یک جلسه ۲۸ عضو این سازمان گفت که «امروز بر سر یک مجموعه از اقدامات نظامی به توافق رسیدیم.»

آقای راسموسن در ادامه اظهار داشت که ناتو بر طبق این توافق «هواپیماهای بیشتر در هوا و کشتی‌های بیشتری در آب‌ها خواهد داشت و در زمین هم آماده‌تر خواهد شد.» وی هم‌چنین از «بازنگری و تقویت» طرح‌های دفاعی ناتو خبر داد.

دبیرکل ناتو جزئیات زیادی از محل استقرار نیروهای جدید و نوع این نیروها ارائه نداد اما گفت که این تقویت نیرو، افزایش تعداد پروازهای نظامی بر روی دریای بالتیک را به دنبال خواهد داشت و کشتی‌های بیشتری به آن منطقه و شرق مدیترانه اعزام می‌شوند.

وی افزود که «این تصمیم بلادرنگ به اجرا درمی‌آید و تصمیم‌های بیشتری در این رابطه در راه است.»

پس از شدت گرفتن بحران اوکراین، سازمان ناتو پیش از این نیز تدابیری را در این رابطه اتخاذ کرده و ایالات متحده نیز هواپیماهای جنگنده خود را به کشورهای حوزه بالتیک و لهستان فرستاده‌است.

«آندرس فوگ راسموسن» روز چهارشنبه گفت که ناتو در برابر هرگونه تهدیدی از هم‌پیمانان خود حمایت می‌کند و افزود که در عین حال تدابیری که اتخاذ شده کاملاً با قوانین بین‌المللی تطابق دارند.

بحران اوکراین که با حمله شورشیان هوادار روسیه به ساختمان‌های دولتی در ۱۰ شهر در شرق اوکراین تشدید شده، روز چهارشنبه با ورود شش خودروی زرهی با پرچم روسیه به شهر اسلاویانسک ابعاد تازه‌ای به خود گرفته‌است.

دولت اوکراین هم‌اینک برای بازپس‌گیری کنترل این مناطق در حال انجام «عملیات ویژه» در شرق این کشور است، اقدامی که انتقاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را در پی داشته‌است.

«آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل ناتو، روز چهارشنبه از روسیه خواست تا «جزئی از راه حل» در اوکراین باشد و از «بی‌ثابت کردن» اوکراین دست بکشد.

وی هم‌چنین از مسکو خواست تا نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب براند و «اطمینان دهد که از افراط‌گرایان حمایت نمی‌کند.»

دبیرکل سازمان ناتو در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر تقویت نیروهای ناتو بر مذاکراتی که قرار است روز پنج‌شنبه در ژنو از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با روسیه انجام شود گفت: «ما گام‌های نظامی را که به نظرمان برای تقویت امر بازدارندگی لازم است برداشته‌ایم.»

وی اما افزود: «ما در عین حال موافقیم که راه حل سیاسی تنها راه پیش رو است.»
XS
SM
MD
LG